Фрагмент от комета експлодира в тъмното небе над Испания и Португалия
Снимка: nytimes.com
New York Times | 2024-05-20 | 03:36:20

Фрагмент от комета експлодира в тъмното небе над Испания и Португалия

В събота празнуващи в Испания и Португалия се впуснаха в умерената пролетна вечер, надявайки се на незабравима нощ. Никой не очакваше посетител от открития космос да избухне над главите им.

В 23:46 ч. в Португалия огнено кълбо прониза небето, оставяйки след себе си тлееща диря от нажежени графити. Кадри, споделени в социалните медии, показват отпускане на челюсти, докато тъмната нощ за кратко се превръща в ден, пламтяща в нюанси на снежнобяло, неземно зелено и арктическо синьо.

Скалистите астероиди причиняват небето- високи ивици, тъй като те се самоунищожават в земната атмосфера с известна честота. Но през уикенда снарядът се гмуркаше към Земята със забележителна скорост - около 100 000 мили в час, повече от два пъти повече от очакваното от типичен астероид. Експертите казват, че е имал странна траектория, която не съответства на обичайната за близките космически скали.

Това е така, защото нарушителят не е астероид. Това беше фрагмент от комета - леден обект, който може да се е образувал в зората на Слънчевата система - който загуби битката си с атмосферата на нашата планета на 37 мили над Атлантическия океан. Нито един от обектите вероятно не е успял да стигне до земята, каза Европейската космическа агенция.

Мег Швамб, планетарен астроном от Queen's University Belfast.

Не е рядкост кометите да създават падащи звезди. „Имаме забележителни метеорни дъждове през цялата година, които са резултат от преминаването на Земята в облаци от отломки от определени комети“, каза д-р Швамб. Например Персеидите, които се случват всеки август, са резултат от помитането на нашия свят през отпадъците, оставени от кометата Суифт-Тътъл.

Тези метеорни потоци и самотният фрагмент през уикенда, озари небето по подобен начин. Въздухът пред предметите се компресира и нагрява, което се готви, ерозира, отваря и заличава отломките. Този разрушителен процес освобождава светлина — и, ако снарядът е достатъчно голям, мощна ударна вълна, когато предаде своята огромна кинетична енергия в небето. вероятно малко по-голям от добра част от метеорите, които виждаме по време на метеорни дъждове, така че това просто направи по-голямо светлинно шоу“, каза д-р Швамб.

В допълнение към нейното блестящо представяне, разпадането на фрагмента от кометата послужи като тест за експертите, надяващи се да защитят планетата от големи астероиди убийци.

направете нещо за тях. Но фрагментът над Португалия и Испания не е бил шпиониран преди смъртта му.

„Би било страхотно да открием обекта преди сблъсъка със Земята“, каза Хуан Луис Кано, член на Службата за планетарна отбрана към Европейската космическа агенция.

Притеснението е, че обект, малко по-голям от съботната ракета, може отново да не бъде забелязан и да експлодира с смъртоносен ефект над неосъзнат, непредупреден град. Оскъдният, 55-футов метеор, който избухна над руския град Челябинск през 2013 г., например, също не беше идентифициран преди пристигането си - и неговата въздушна експлозия, еквивалентна на близо 500 000 тона TNT, причини широко разпространени щети, които раниха най-малко 1200 души.

Но с подобрената технология на земята и в космоса, надеждата е, че дори малки, безобидни обекти от цялата Слънчева система (като ледения през уикенда посетител, който според експерти е бил с диаметър няколко фута) може да бъде забелязан, предоставяйки практика на изследователите на планетарната защита, които търсят в небесата обикновените, но неуловими скали с размерите на футболно игрище, които биха могли да унищожат град.

За щастие серия от обсерватории от следващо поколение ще бъдат онлайн през следващите няколко години - включително една, кръстена на американски астроном, обсерваторията Vera C. Rubin в Чили, която ще забележи милиони припаднали и неоткривани досега астероиди .

Засега спектакълът в Испания и Португалия ни напомня, че Земята е участник в безкрайната игра на планетарен билярд на Слънчевата система и че работи намирането на възможно най-много убийствени космически скали е задача от изключителна важност.

Източник: nytimes.com