Кометата „Майката на драконите“ се вижда в нощното небе – забележете я сега, преди да изчезне за 70 години
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2024-04-07 | 10:01:33

На звездобройците е казано да държат очите си на небето, тъй като комета, която се появява веднъж на 70 години, трябва да направи поява - като началото на април е най-доброто време за забелязване.

Кометата 12P/Понс-Брукс минава близо до земята по своята масивна 70-годишна орбита около слънцето, като краят на март и началото на април са обявени за най-доброто време за да видите кометата с необичайна форма. Кометата с двойна опашка е наречена кометата с рога или кометата на дявола, но Европейската космическа агенция (ESA) използва по-попкултурно име, наричайки я кометата Майката на драконите, в телевизионен сериал, който няма да стане хит. Game of Thrones.

Причината, поради която са избрали това име, освен че 12P/Pons-Brooks е малко залък, е, че това е родителското тяло на „kappa-Draconids“, малък годишен метеорен дъжд, който е активен около 29 ноември до 13 декември. „Подобно на други комети, 12P/Понс-Брукс е съставена от лед, прах и скалист материал. Когато се доближи до Слънцето, топлината кара леда вътре в кометата да се превърне от твърдо в газообразно,” обясни ESA.

„Газът излиза от повърхността на кометата, като увлича прах със себе си. Те образуват голям облак и опашка, която се отблъсква от Слънцето от слънчевия вятър. Видимостта на кометата варира в зависимост от това колко близо е и какво прави слънчевият вятър. Може да бъде много ярък, когато е силно активен и близо до Земята, но в други случаи е трудно забележим.

„Кометата ще достигне най-близката си точка до Земята през юни 2024 г. До този момент обаче няма да е възможно да се наблюдава кометата от северното полукълбо. Краят на март и началото на април ще предложат най-добрите възможности“, каза космическата агенция. При тъмно, ясно небе кометата трябва да се вижда над западния хоризонт в часовете след здрач - ако условията са перфектни, може да успеете да я видите с бинокъл или дори с невъоръжено око, но ESA предлага да носите малък телескоп за най-добър шанс забелязване на Майката на драконите.

Но трябва да грабнете шанса си, докато можете, тъй като кометата няма да се върне по този начин отново до 2095 г. За първи път е забелязана през 1812 г. от френския астроном Жан-Луи Понс. Тогава през 1883 г. британско-американският астроном Уилям Р. Брукс го забеляза отново при следващото му пътуване през Слънчевата система. В крайна сметка кометата получи и двете им имена, защото и двамата я „откриха“, въпреки че по-късно се оказа, че откритието на Брукс всъщност вече е било забелязано от Понс преди 71 години.

„12P/Понс-Брукс отиде за да стане известен с внезапните изблици на газ и прах, наблюдавани по време на приближаването му към Слънцето през 1883, 1954 и 2023 г. Смята се, че записите на ярки обекти в нощното небе от Китай през 1385 г. и Италия през 1457 г. могат да бъдат наблюдения на 12P/Pons-Brooks“, каза ESA на своя уебсайт.

Източник: mirror.co.uk