Американски учени изследват Антарктида за най-стария някога лед, за да помогнат за разбирането на изменението на климата
Снимка: cbsnews.com
CBS News | 2023-12-26 | 14:26:18

Те се борят с някои от най-високите, най-сухите, най-студените и най-ветровитите условия на планетата, но американските учени в Антарктика вярват, че усилията си заслужават . Те търсят проба от най-стария лед, откриван някога, което може да ни помогне да разберем по-добре изменението на климата.

Експедицията до Антарктика е част от COLDEX, федерално финансирано сътрудничество на американски университети и научни организации. За екипа, който извършва тази работа близо до Южния полюс, това означава лагеруване върху леда без душове или промиване на тоалетни в продължение на седем седмици.

След като изследователите съберат проби от лед, учените от САЩ ще ги изследват за информация за това какъв е бил климатът преди стотици хиляди години.

парникови газове, уловени в тези мехурчета. Това им позволява да реконструират как се е променил климатът в далечното минало.

„Информацията, която получаваме, особено от ледените ядра, е толкова критична за нашето основно разбиране за това как работи климатът на Земята“, каза Питър Неф, директор на полеви изследвания за COLDEX.

Най-старото съществуващо ледено ядро ​​датира отпреди 800 000 години. Учените анализираха ледените ядра с течение на времето и показват, че количеството въглероден диоксид, което е големият двигател на изменението на климата, се увеличава и намалява.

Нивото скочи рязко след Индустриалната революция, след което продължи да се повишава всяка година, което допълнително затопля нашата планета.

Целта на COLDEX

COLDEX се финансира от Националната научна фондация, която е основният източник на субсидии за научни изследвания в Съединените щати. Целта е да се разшири непрекъснатият рекорд на ледените ядра отпреди 800 000 години до преди 1,5 милиона години или дори повече, когато Земята е била дори по-топла, отколкото е сега, поради по-високите нива на парникови газове в атмосферата.

„Ние не твърдим, че като се върнем назад във времето, непременно ще видим нещо точно като това, което виждаме сега“, каза Брук. „Това, което търсим, са всички различни начини, по които системата може да се държи, когато е по-топло.“

Идентифицирането на едно място на огромен континент, който вероятно има 1,5 милиона години перфектно запазени ледени слоеве, ще отнеме Екипът на COLDEX няколко години.

Изследвания в лаборатории в САЩ

След като ледът бъде идентифициран, изследователите ще пробият надолу от повърхността, за да премахнат ядрата. Транспортът изисква опаковка с контролиран климат, за да се гарантира, че ледът няма да се стопи по време на транспортиране. Канистрите първо кацат в САЩ в Колорадо в Националната научна фондация Ice Core Facility.

Ако мисията е успешна, този лед ще се върне обратно в университетските лаборатории, включително в Принстънския университет, където теренният изследовател на COLDEX Сара Шакълтън работи.

„Все още съм много впримчен в идеята, че това малко балонче е било част от атмосферата преди 4 милиона години и след това някак попадна в капан ледената покривка, а сега е в Ню Джърси и ние я измерваме“, каза тя.

Глобално усилие

Американските учени не са единствените, които търсят най-стария лед. Екипи от няколко други страни също са в Антарктида на свои собствени мисии със същата цел. Европейски и австралийски екипи сондират в различни райони на континента.

Екипът, който първи открие леда, вероятно ще привлече международно внимание за работата си.

Източник: cbsnews.com