Аризона назовава Плутон като своя официална държавна планета – освен че технически не е планета
Снимка: cbsnews.com
CBS News | 2024-04-01 | 16:26:18

Аризона има нова държавна емблема – и това е източник на спорове сред учените от години. Губернаторът Кейти Хобс подписа в петък законопроект, определящ Плутон – някога смятан за деветата планета от нашата слънчева система и оттогава понижен до по-нисък статут – за „официалната държавна планета“ на Аризона.

Единственото нещо е, че технически Плутон не е планета.

Въпреки че дълго време се смяташе за малкото, самотно извън Слънчевата система, Международният астрономически съюз, неправителствена организация, понижи тази категоризация през 2006 г. Сега Плутон е класифициран като една от петте „планети джуджета“ в нашата слънчева система.

определени критерии: Тя трябва да обикаля около звездата-домакин, да е достатъчно голяма, за да бъде предимно кръгла и „трябва да има важно влияние върху орбиталната стабилност“ на други обекти около нея. Планетата джудже е обект, който отговаря на първите две правила, но „не е успял да изчисти орбитата си от отломки“, казва IAU.

„Плутон сега попада в категорията на планетите джуджета, защото се намира в зона от други обекти, които биха могли да пресекат орбиталния му път, известна като Транснептунов регион“, казва групата. „Плутон е допълнително разпознат като важен прототип на нов клас транснептунови обекти: плутоиди.“

Другите четири планети джуджета в Слънчевата система са Церера, Хаумеа, Макемаке и Ерида.

Но за Аризона понижаването на класификацията не означава понижаване на важността.

През 1894 г. Пърсивал Лоуел основава обсерваторията Лоуел във Флагстаф като част от търсенето на потенциална девета планета, която по онова време той смята за „Планетата X“. Според Библиотеката на Конгреса той и неговият колега астроном Уилям Х. Пикъринг са открили няколко потенциални девети планети, които са изследвали до смъртта на Лоуел през 1916 г.

След дългогодишна пауза, търсенето на Планетата X възобновен през 1929 г., този път с 23-годишния Клайд Томбо начело. Той открива Плутон година по-късно с 11-годишно момиче от Оксфорд, Англия, което предлага името на новоразпознатия обект.

Тази история беше от голямо значение за държавния представител Джъстин Уилмет, който представи законопроекта.

„Ние в Аризона не сме забравили за теб, Плутон“, написа той миналия месец в социалните медии, добавяйки в графика „все още те обичаме“.

Източник: cbsnews.com