Астрономите откриха кой може да е най-яркият обект във Вселената
Снимка: breakingnews.ie
Breaking News | 2024-02-19 | 18:57:17

Астрономите откриха кой може да е най-яркият обект във Вселената

Астрономите откриха кой може да е най-яркият обект във Вселената, квазар с черна дупка в сърцето, който расте толкова бързо, че поглъща еквивалента на слънце на ден .

Рекордният квазар свети 500 трилиона пъти по-ярко от нашето слънце, казаха те.

Черната дупка, захранваща този далечен квазар, е повече от 17 милиарда пъти по-голяма от нашето слънце , съобщи ръководен от Австралия екип в списанието Nature Astronomy.

Докато квазарът прилича на обикновена точка в изображенията, учените си представят свирепо място.

Въртящият се диск около черната дупка на квазара – светещият завихрен газ и друга материя от погълнати звезди – е като космически ураган.

„Този ​​квазар е най-жестокото място, което познаваме във Вселената“, каза водещият автор Кристиан Улф от Австралийския национален университет.

Европейската южна обсерватория забеляза обекта J0529-4351 по време на проучване на небето от 1980 г., но се смяташе, че е звезда.

Той не беше идентифициран като квазар – изключително активното и светещо ядро ​​на галактика – до миналата година.

Наблюденията с телескопи в Австралия и пустинята Атакама в Чили го потвърдиха.

„Вълнуващото в този квазар е, че се е криел на видно място и преди това е бил погрешно класифициран като звезда“, каза Приямвада Натараджан от Йейлския университет, който не е участвал в изследването.

Тези по-късни наблюдения и компютърно моделиране са установили, че квазарът поглъща еквивалента на 370 слънца годишно – приблизително едно на ден.

Допълнителен анализ показва, че масата на черната дупка е 17 до 19 милиарда пъти по-голяма от тази на нашето слънце, според екипа.

Необходими са повече наблюдения, за да се разбере темпът му на растеж.

Квазарът е на 12 милиарда светлинни години и съществува от ранните дни на Вселената.

Една светлинна година е 5,8 трилиона мили.

Източник: breakingnews.ie