Астрономите откриха нова планета, която може да крие тайната за това как се е образувала Земята
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2024-01-14 | 12:55:50

Астрономите откриха, че една екзопланета може да предостави безценни отговори, които разкриват как се е образувала нашата планета.

Малката, студена екзопланета циркулира звезда, която може да се види от нашата планета, с температура, подобна на нашето собствено Слънце, и която може да хвърли светлина върху това как се е формирала Земята.

Екип от международни изследователи от цял ​​свят направи откритието, което беше изключително рядко, тъй като екзопланетата е едновременно по-малка и по-лека от Нептун и Уран. Звездната система, където се намира планетата, също има външен, голям спътник, сто пъти по-голям от масата на Юпитер.

Новата планетарна система е открита около звездата HD88986. Тя има подобна на Слънцето температура, макар и с малко по-голям радиус.

Звездата е толкова ярка, че може да се види от нетърпеливи наблюдатели на места с тъмно небе в цялата страна. Изследователите от 31 научни института в девет страни, включително Швейцария, Чили, САЩ, Обединеното кралство и Франция, установиха, че планетарната система около звездата включва студена планета, по-малка от Нептун: HD88986b.

Д-р Неда Хейдари, ирански сътрудник в Института за астрофизика в Париж (IAP), който ръководи новото проучване, обясни, че HD88986b отнема особено много време, за да обиколи своето слънце. Тя каза: „Повечето от планетите, които открихме и измерихме за тяхната маса и радиус, имат къси орбити, обикновено по-малко от 40 дни.

„За да осигурим сравнение с нашата слънчева система, дори на Меркурий, най-близката планета до Слънцето, са необходими 88 дни, за да завърши своята орбита. Тази липса на откриване на планети с по-дълги орбити повдига предизвикателства при разбирането как се формират и еволюират планетите в други системи и дори в нашата слънчева система.

„HD88986b, със своя орбитален период от 146 дни, има потенциално най-дългата известна орбита сред популацията на малки планети с точни измервания.“ Студът, подобен на Нептун планета беше забелязана с помощта на високопрецизен спектрограф - машина, която анализира дължини на вълните на светлината от екзопланети - в обсерваторията Haute-Provence във Франция, наречена SOPHIE.

SOPHIE открива и характеризира екзопланети с помощта на „метода на радикалната скорост"; измерване на малки вариации на движението на звездата, предизвикано от планети, обикалящи около нея. Такива наблюдения означават, че екипът може да оцени масата на новооткритата планета като приблизително 17 пъти по-голяма от тази на Земята.

Допълнителни наблюдения, идентифицирани чрез космическия телескоп TESS на НАСА и космическия телескоп CHEOPS на Европейската космическа агенция (ESA), разкриха, че планетата вероятно „преминава“ пред своята звезда-домакин. Това се случва, когато нейната орбита пресича линията на видимост между Земята и звездата, като леко закрива звездата и води до намаляване на нейната яркост, което може да бъде наблюдавано и количествено определено.

Тези наблюдения от двата спътника означават, че екипът може веднага да формулира диаметъра на планетата, който е два пъти по-голям от този на Земята. Констатациите от проучването са публикувани в списание Astronomy & Astrophysics и зависят от повече от 25 години наблюдения, включително данни от спътника Gaia на ESA и телескопа Keck в Хавай - което го прави една от най-дълго изследваните екзопланетни системи.

С температура на атмосферата от само 190 градуса по Целзий, HD88986b предоставя рядка възможност за изследване на състава на така наречените „студени“ атмосфери, тъй като повечето от откритите атмосфери за екзопланети са над 1000 градуса по Целзий. Поради гигантската широка орбита на под-Нептун HD88986b - голяма до 60 процента от разстоянието между Земята и Слънцето - HD88986b вероятно е претърпял редки взаимодействия с други планети, които може да съществуват в планетарната система, и слаба загуба на маса от силното ултравиолетово лъчение на централната звезда.

Вероятно е запазил първоначалния си химичен състав, позволявайки на учените да изследват възможните сценарии за формирането и еволюцията на тази планетарна система. Д-р Томас Уилсън, старши научен сътрудник в Университета на Уоруик, ръководи анализа на сателитни данни и обясни, че продължаването на изучаването на екзопланетата може да ни помогне да научим повече за формирането на нашата собствена планета.

Той каза: „HD88986b е по същество умален Нептун, между орбитите на Меркурий и Венера. Тя се превърна в една от най-добре проучените малки, студени екзопланети, проправяйки пътя за изучаване на нейната атмосфера, за да разберем приликата й с нашата собствена планета Земя.

"Той също обикаля около звезда с температура, подобна на Слънцето го прави предшественик на планетите, подобни на Земята, които ще бъдат открити от космическия телескоп PLATO." В допълнение, астрономите разкриха втори, външен спътник, обикалящ централната звезда в тяхното изследване.

Тази екзопланета е особено огромна при повече, като е повече от 100 пъти по-голяма от масата на Юпитер. Орбитата му продължава няколко десетилетия. Но изследователите смятат, че са необходими повече наблюдения, за да се разберат по-добре природата и свойствата му.

Д-р Уилсън добави: „Ние събирахме данни от телескопи, насочени към HD88986 в продължение на повече от 25 години, което прави това една от най-дълго изследваните екзопланетни системи. Това изобилие от данни разкрива втори външен спътник, по-масивен от Юпитер, който може да е бил важен за формирането на подобна на Нептун планета по начин, подобен на Юпитер в нашата собствена Слънчева система."

Източник: mirror.co.uk