Чревните микроби може да играят роля в социалното тревожно разстройство, твърдят изследователи
Снимка: theguardian.com
The Guardian | 2023-12-27 | 17:37:50

Проучване, включващо трансплантиране на човешки микроби в мишки, може да покаже пътя към възможни терапии, твърдят учени

Никола Дейвис Научен кореспондент@NicolaKSDavis сряда, 27 декември 2023 г. 10.21 ESTПоследно променено на сряда, 27 декември 2023 г., 10.36 EST

Докато някои хора може да се насладят на перспективата за новогодишно парти, за други общуването може да предизвика чувство на страх, безпокойство и дистрес. Сега изследователите казват, че микробите в червата може да играят роля в причиняването на социално тревожно разстройство, отваряйки нови възможности за терапии.

Учените вече са открили микробиома на червата – колекция от бактерии и други организми, които живеят в стомашно-чревната система – се различава при хора, които имат социално тревожно разстройство (SAD) в сравнение със здрави индивиди, докато все повече изследвания разкриват, че микробите в червата могат да повлияят на мозъка – и обратно.

Сега изследователите са открили, че когато микроби от червата на хора със САР се трансплантират в мишки, животните реагират по-силно на социалния страх.

Констатациите се основават на предишна работа, показваща подобни резултати за състояния, вариращи от депресия до синдром на раздразнените черва.

Проф. Джон Краян, съавтор на изследването от University College Cork, каза, че въпреки че е известно, че генетиката, околната среда и други фактори също могат да играят роля в разстройствата, включително ЕАД, новата работа подчертава важността на нашата чревна флора.

„Основното е, че трябва да се грижим за нашите микроби, особено по време на развитието и дори в зряла възраст, за да поддържаме социалния мозък да работи правилно“, каза той.

Писайки в Сборника на Националната академия на науките, Cryan и колеги съобщават как са взели фекални проби от шест здрави хора и шест души със САР, с ДНК анализи, потвърждаващи, че микробиомът на червата се различава значително между двете групи.

Екипът прехвърли всяка проба в шест лабораторни мишки, давайки общо 72 същества, на всички от които преди това са били давани антибиотици, за да убият естествените им чревни микроби.

Впоследствие мишките бяха представени със серия от тестове за изследване на различни аспекти на тяхното поведение. За да изследва социалния страх, екипът приложи на мишките малки електрически удари, когато се приближиха до нова мишка, и след това наблюдава как животните се държат около нови мишки, когато ударите вече не се прилагат.

Резултатите разкриха, че мишките, които са получили чревни микроби от хора със САР, са имали различни нива на три бактериални вида във фекалиите си от тези, които са получили чревни микроби от здрави хора.

„Те никога не са се възстановили напълно, за да могат отново да бъдат социални“, каза Краян.

Допълнителен анализ предполага, че нивата на определени хормони и аспекти на имунната система също се различават между мишките.

„Както окситоцинът, ключов хормон, участващ в свързването, така и имунната система преди са били замесени в социалното поведение, затова беше добре да се види, че промените в тях са настъпили при животни които са получили микробиотата на SAD,” каза Cryan.

Екипът казва, че резултатите предполагат, че микробиомът на червата може да играе причинно-следствена роля при повишени реакции на социален страх при социално тревожно разстройство, докато проучването също така предлага нови пътища, когато става дума за разработване на терапевтични средства за хора със САР.

Cryan каза, че това може да включва диети, предназначени да променят микробиома.

„Увеличаването на количеството фибри и ферментирали храни в диетата може да има благоприятен ефект“, каза той. „И това е нещо, което ние сме доста заинтересовани да изследваме, да продължим напред.“

Източник: theguardian.com