Диск, жизненоважен за образуването на звезди и планети, открит извън Млечния път за първи път в астрономията
Снимка: skynews.com
Sky News | 2023-11-29 | 23:16:06

Това е първият път, когато диск от този тип е идентифициран извън нашата галактика.

Професор Ана Маклауд от Дърам Университета каза, че „не можеше да повярва“ на данните, които виждаше, когато бяха открити от телескоп, наречен Atacama Large Millimeter Array (ALMA).

„Това беше специален момент“, каза тя.

„Знаем, че дисковете са жизненоважни за образуването на звезди и планети в нашата галактика и тук, за първи път, виждаме пряко доказателство за това в друга галактика.“

Тези въртящите се дискове, заобикалящи младите звезди, са съставени от газ и прах.

Известни като акреционни дискове, те подхранват растежа на звезди и планети, докато материалът се струпва заедно, привлечен от гравитацията и електрическия заряд.

Огромни звезди като тази в центъра на този диск се формират много по-бързо от звезди с ниска маса като слънцето, но също така живеят много по-кратък живот.

Смята се, че тази е около 15 пъти по-голяма от масата на слънцето.

Огромна мощност на съвременните телескопи - предстоят още

Констатациите, описани подробно в списание Nature, следват предишни наблюдения на Много големия телескоп ( VLT).

Той забеляза струя от формираща се звезда дълбоко в газов облак в същата галактика, което астрономите подозираха, че е знак за наличие на въртящ се диск.

Акреционни дискове много често има астрофизични струи, идващи от обекта в техния център.

За да потвърдят, астрономите се заеха с измерването на движението на плътния газ около звездата - което е мястото, където мощният телескоп ALMA в северно Чили .

Това дава на астрономите по-ясна картина за това как се формират планетите извън нашата галактика, въпреки че Големият магеланов облак - който е един от най-близките съседи на нашата галактика - е на около 160 000 светлинни години.

Прочетете още:
Млечният път се вижда в „безпрецедентни детайли“
Учените са объркани от падането на частица на Земята
Епичната мисия на телескопа да открие „невидими тъмни сили“

VLT, който се управлява от Европейската космическа обсерватория (ESO), също в северно Чили, по-рано откри останките от първите звезди във Вселената.

Той също така даде представа за.

Астрономите ще имат още повече сила, от която да се възползват, когато бъде построен Изключително големият телескоп на ESO.

Той е в процес на изграждане в пустинята Атакама в Чили и може да бъде завършен до 2028 г.

Проф. Маклауд каза: „Намираме се в ера на бърз технологичен напредък, когато става дума за астрономически съоръжения.

„Да можеш да изучаваш как се формират звездите на такива невероятни разстояния и в различна галактика е много вълнуващо.“

Източник: skynews.com