Фосилизирани дървета, датиращи от преди 390 милиона години, са най-старите в света
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-03-07 | 20:11:10

Учени, работещи в югозападна Англия, откриха най-старата фосилизирана гора, известна на Земята, според ново проучване.

Датиращи отпреди 390 милиона години, вкаменелостите чупят рекорда, държан от гора в щата Ню Йорк с 4 милиона години, се казва в прессъобщение на университета в Кеймбридж, публикувано в четвъртък.

Вкаменелостите са намерени във високи пясъчни скали от южната страна на Бристолския канал близо до Майнхед, близо до мястото на ваканционен парк.

Дърветата, известни като Calamophyton, изглеждат доста подобни на палмите, но имат тънки, кухи стволове. Те не са имали никакви листа, но са имали подобни на клонки структури, покриващи клоните им, каза първият автор на изследването Нийл Дейвис, преподавател в катедрата по науки за Земята на университета в Кеймбридж, каза пред CNN в четвъртък.

Те ще достигнат до 2-4 метра (6,6-13,1 фута) височина и ще отделят клони, докато растат.

Гората датира от девонския период, преди 419 милиона до 358 милиона години, когато животът се е преместил на сушата.

Дърветата биха уловили утайки в своите коренови системи, стабилизирайки речните брегове и бреговата линия, обясни Дейвис.

„По този начин те събират вода на определени места и правят тези малки канали“, каза той. „Те основно изграждат средата, в която искат да живеят, вместо да бъдат пасивни.“

Констатациите също така разкриват скоростта, с която са се развили ранните гори, каза Дейвис.

Докато вкаменелостите в Англия са от рядка гора само с един вид дърво, предишната най-стара гора в щата Ню Йорк е имала повече разнообразие от видове, като подобни на лози дървета, които са растели на земята, въпреки че са живели само 4 милиона години по-късно , той обясни.

„Като сравнявате флората на Съмърсет с флората на Ню Йорк, вие наистина виждате колко бързо са се променили нещата по отношение на геоложкото време“, каза Дейвис.

„В рамките на един вид геоложко мигване на окото вие имате много повече разнообразие“, добави той.

Дърветата също осигуряват местообитание за безгръбначните, живеещи на горския под, благодарение на клонките, които падат на земята.

Екипът откри доказателства за отпечатъци от стъпки и опашки, оставени от тези ранни антроподи, каза Дейвис.

Въпреки че учените не знаят точно какво са били поради липса на физически останки, най-големите са били около 5-10 сантиметра (2-4 инча) широки, каза Дейвис. „Огромни са“, добави той.

Екипът също така откри доказателства, че членестоногите биха се заровили в утайката на горския под, за да предотвратят изсъхването си в много топлия, полусух климат, каза Дейвис.

По това време скалите, където са открити вкаменелостите, известни като Hangman Sandstone Formation, са били свързани с части от днешна Германия и Белгия, а не с Англия.

Подобни вкаменелости от парчета дърво, измити в морето, са открити в тези райони, което помогна на съавтора на изследването Кристофър Бери, палеоботаник от Училището по земни науки и науки за околната среда на университета в Кардиф, да идентифицира вкаменелостите, открити в Англия.

„Беше невероятно да ги видя толкова близо до дома. Но най-разкриващото прозрение идва от виждането за първи път на тези дървета на местата, където са расли“, каза той в съобщението.

„Това е първата ни възможност да разгледаме директно екологията на този най-ранен тип гора, да интерпретираме средата, в която са растяли дърветата Calamophyton, и да оценим тяхното въздействие върху седиментната система.“

Нищо от това не би било възможно без голям късмет, каза Дейвис.

„Това бяха случайни находки“, каза той, обяснявайки, че екипът е бил в района, за да проучи общата му геология и са седнали да обядват в едно поле, когато са забелязали вкаменелостите.

„Бяхме изненадани да открием гората, защото това е част от света, която е била изследвана доста обстойно и никой никога не е откривал тези неща“, каза той.

Изследването е публикувано в Journal of the Geological Society.

Регистрирайте се за научния бюлетин на Wonder Theory на CNN. .

Източник: cnn.com