Гигантски вулкан, обхващащ 280 мили, открит на Марс, твърдят учени
Снимка: skynews.com
Sky News | 2024-03-14 | 12:48:13

Гигантски вулкан, обхващащ 280 мили, открит на Марс, твърдят учени

Те казаха, че вулканът, който временно е наречен вулкан Ноктис в чест на местоположението си на ръба на живописния Ноктис Лабиринт (Лабиринта на нощта), е имал е бил наблюдаван многократно от орбиталния космически кораб на НАСА от 1971 г. насам, но е бил дълбоко ерозиран и неузнаваем.

В проучване за откритието учените казаха, че размерът на вулкана и „историята на сложните модификации“ предполагат, че е бил активен от много дълго време.

Изображение: Топографска карта, показваща местоположението на вулкана Ноктис. Снимка: NASA Mars Global Surveyor (MGS)/SETI Institute/ Pascal Lee и Sourabh Shubham

В югоизточната му част има област, където вероятно все още има ледников лед, който според учените може да бъде също толкова важен за нас, колкото и вулканът .

Те смятат, че откритията сочат към „вълнуващо ново място за изучаване на геоложката еволюция на Марс във времето, търсене на живот и изследване с роботи и хора в бъдещето“.

Откритието беше направено, докато екип от учени изучаваше предполагаеми останки от ледници и потенциално място за кацане на астронавти наблизо.

Мисията на хеликоптера Ingenuity на Марс след ротора увреждане на острието, казва НАСА

Проучването е съвместно усилие между института SETI и института Марс, базиран в изследователския център на Еймс на НАСА.

Прочетете повече:

Обяснявайки как се случи това, д-р Паскал Лий, планетарен учен и водещ автор на изследването, каза: „Проучвахме геологията на район, където бяхме открили останките от ледник миналата година, когато осъзнахме, че се намираме в огромен и дълбоко ерозирал вулкан."

Няколко улики разкриха вулканичната природа на бъркотията от слоести хълмове и открити каньони.

Ето по-задълбочено описание на структурата, открита в източната част на Noctis Labyrinthus, предоставена от SETI Institute:

Централната зона на върха е белязана от няколко издигнати платна, образуващи дъга, достигаща до регионално високо и полегато надолу от зоната на върха.

Леките външни склонове се простират до 225 километра (140 мили) в различни посоки.

Близо до центъра на структурата може да се види остатък от калдера - останките от срутен вулканичен кратер, в който някога е имало езеро от лава.

Потоци от лава, пирокластични отлагания (направени от вулканични прахови материали като пепел, сгурия, пемза и тефра) и хидратирани минерални отлагания се срещат в няколко области в периметъра на структурата.

"Тази зона на Известно е, че на Марс има голямо разнообразие от хидратирани минерали, обхващащи дълъг период от марсианска история, каза Сураб Шубам, съавтор на изследването.

„Отдавна се подозираше, че тези минерали са във вулканична среда. Така че може да не е твърде изненадващо да откриете вулкан тук. В известен смисъл този голям вулкан е отдавна търсен „димящ оръжие“. извадка и датират различни части от вътрешността му, за да проучат еволюцията на Марс във времето".

Сега учените работят върху предаването на пълното си изследване на рецензирана публикация.

Източник: skynews.com