Гигантският „суперколайдер“ може да открие липсващи тайни на вселената, казват учени от CERN
Снимка: skynews.com
Sky News | 2024-02-05 | 13:25:04

LHC, който започна да работи през 2008 г., постигна първите си сблъсъци на частици с висока енергия през 2010 г. и през последните години получи серия от подобрения.

Той ускорява субатомните частици почти до скоростта на светлината, преди да ги разбие една в друга.

LHC откри така наречената „Божия частица“ – бозона на Хигс – което позволи изследователи, за да разберат по-добре откъде материята получава масата си.

Въпреки това, все още не е успял да разбере повече за тайните на тъмната материя и тъмната енергия - малко известни сили и частици, които биха позволили на учените да имат по-добро разбиране на Вселената.

Новите предложения идват като част от проучването на FCC от CERN - Европейската организация за ядрени изследвания - и ще бъдат платени от нейните държави-членки, включително Обединеното кралство, които са всички преглеждат плановете.

FCC, който ще започне да се строи през 40-те години на миналия век и ще има обиколка от повече от 56 мили, има за цел да „разшири границите на енергията и интензитета на ускорителите на частици“ и включва университети и експерти от цял ​​свят.

Генералният директор на CERN, професор Фабиола Джаноти, каза пред BBC News: „Това е инструмент, който ще позволи на човечеството да направи огромни крачки напред в отговорите на въпроси във фундаменталната физика относно нашите познания за вселената.

"И за да направим това, имаме нужда от по-мощен инструмент."

Изображение: Снимка: Reuters

Прочетете повече в Sky News:
Предупреждение за сняг, издадено за голяма част от Обединеното кралство
Държавната пенсионна възраст в Обединеното кралство ще трябва да се повиши, казват експерти

Цената и размерът на новата машина привлякоха критики от други експерти.

The Бившият главен научен съветник на Обединеното кралство, проф. сър Дейвид Кинг, каза пред BBC: „Когато светът е изправен пред заплахи от извънредната климатична ситуация, не би ли било по-разумно тези средства за научни изследвания да бъдат насочени към усилията за създаване на управляемо бъдеще?“

Следващият суперколайдер на планетата ще консумира толкова енергия, колкото един „среден по големина град“, според CERN – но добавя, че FCC ще използва „само една шеста от енергията на своите най-енергоемки конкуренти, за да постигне същите физически цели".

Той твърди, че въглеродният отпечатък на FCC ще бъде "само 1% от най-замърсяващата алтернатива".

Източник: skynews.com