Изчезване на динозаври: Ново проучване предполага, че са били убити от повече от астероид
Снимка: yahoo.com
Yahoo News | 2023-11-29 | 05:09:04

Изминаха 66 милиона години, откакто динозаврите бродят по Земята, и мнозина може да обвинят експлозивния сблъсък на астероид с нашата планета за края на съществата царуване.

Но години наред учените спорят дали само метеоритът е отговорен за едно от най-скандалните събития на масово изчезване в историята, или други по-земни сили също са изиграли роля.

Подновявайки дебата, едно скорошно проучване показа, че вулканичните изригвания може вече да са хвърлили екосистемата в хаос и да са застрашили съществуването на динозаври, различни от птици, преди астероидът, който се разби в Земята, да нанесе последния удар.

международен екип от изследователи са най-новите експерти, които твърдят, че светът, в който са бродели динозаврите, е гъмжал от критични нива на сяра, които са подготвили сцената за тяхното изчезване. Подобна нестабилност би предизвикала глобален спад на температурите по целия свят, създавайки условия, негостоприемни за живот, според изследването.

Констатациите на екипа бяха публикувани през октомври в Science Advances и разкрити миналата седмица в съобщение за пресата .

„Нашето изследване показва, че климатичните условия почти със сигурност са били нестабилни, с повтарящи се вулканични зими, които може да са продължили десетилетия, преди изчезването на динозаврите“, съавтор на изследването Дон Бейкър, геолог от McGill Университетът, се казва в изявление. „Нашата работа помага да се обясни това значително събитие на изчезване, което доведе до възхода на бозайниците и еволюцията на нашия вид.“

Проучване: Астероид, известен като Полихимния може да съдържа „свръхтежки“ елементи, непознати за хората

Повече от астероид ли е унищожил динозаврите?

Изследването е последното в дългогодишен научен дебат относно факторите, които са виновни за унищожавайки 75% от живота на Земята, включително динозаврите, и поставяйки началото на края на периода Креда:

Дали само астероидът, който се блъсна в днешно Мексико, е отговорен за масовото изчезване, когато отприщи опустошителни цунами и пепел, която заличи слънцето? Или масивни вулканични изригвания на място, наречено Деканските капани в Индия, са обрекли живота на Земята много преди?

Този въпрос е какво привлече изследователите към онова огромно, грапаво плато в Западна Индия, образувано от разтопена лава, където те удряха камъни и събираха проби за анализ.

Анализът позволи на екипа да оцени количеството сяра и флуор, които вулканичните изригвания изхвърлиха в атмосферата 200 000 години преди смъртта на динозаврите. Те откриха, че се освобождава достатъчно сяра, за да предизвика достатъчно рязък спад на глобалните температури, за да предизвика „вулканична зима“.

Изучаване на вулканичната история на древни скали

За разкриване на улики в древни скали за гибелта на динозаврите, изследователите разработиха нова техника, за да научат тяхната вулканична история.

Изследователите успяха да измерят колко сяра е имало в скалните образувания по това време и колко е изпомпано в атмосфера в химичен процес, който Бейкър сравнява с варенето на паста.

„Сварявате водата, добавяте сол и след това пастата“, каза Бейкър. „Част от солта от водата отива в пастата, но не много от нея.“

Подобно е на това как някои елементи остават в капан в охлаждащи минерали след вулканично изригване. Екипът успя да изчисли сярата и флуора в скалните проби, точно както концентрациите на сол във вряща вода могат да бъдат измерени чрез анализиране на сварена паста.

Данните предполагат, че сярата може да е била освободена на изблици на вулканична активност, която е причинила повтарящи се краткотрайни глобални спадове на температурата, според проучването. Ефектът би бил катастрофална промяна на климата, бележеща прехода от периода Креда към периода Палеоген.

„Разкриване на нови светове:“ Европейски астрономи откриват облаци от пясък на далечна екзопланета