Как учените са използвали наномашини от „ново поколение“, за да открият форма на лечение на рак
Снимка: nypost.com
New York Post | 2024-01-05 | 05:55:34

Открита е изцяло нова форма на лечение на рак, която е възможно да унищожи туморите и да действа като възможна алтернатива на химиотерапията.

Учени от Университета Райс в Тексас нарекоха метода „ново поколение“ молекулярни машини, известни като „молекулярни ударни чукове“ (MJH).

Получава се чрез използване на цианиново багрило, подобно на използваното в медицинските изображения, което след това се прикрепя към ракова клетка и се стимулира чрез инфрачервена светлина, която може да проникне дълбоко в човека, без да го уврежда.

Това вибрира клетката, карайки нейната мембрана да се разкъса и да унищожи рака.

„Нашата технология може да има по-малко странични ефекти за разлика от химиотерапията“, каза Сицерон Аяла Орозко, водещ автор на изследването, който добави, че тя ще бъде най-ефективна срещу солидни тумори.

„Тъй като молекулите могат да се използват в безопасни дози, където самата молекула не е токсична, молекулата унищожава туморите само там, където близката инфрачервена светлина е насочена към областта на тумора. Следователно увреждането може да бъде избирателно към областта на тумора и да запази останалата част от тялото в безопасност.“

Тестовете върху хора няма да се извършват още много години, поради необходимостта да се следват указанията на Администрацията по храните и лекарствата.

„На този етап нашите резултати са доказателство за концепцията, която демонстрира, че туморът може да бъде елиминиран с тази технология“, каза г-н Аяла Ороско.

„Но това не означава директно очакваните резултати при пациентите.“

Въпреки че тестовете върху хора са далече, първоначалните резултати с мишки са много обещаващи.

Когато тестваха тази нова технология върху тестови мишки с меланом, 50 процента от гризачите се освободиха от рак.

Те вярват, че когато техните тестове и дозировка са оптимизирани, те могат да дадат още по-добри резултати.

Химикът от университета Райс д-р Джеймс Тур каза, че MJH имат „повече от достатъчно енергия, за да унищожат всяка мембрана на клетка“.

„Много рядко е да видите този агресивен рак да си тръгне и „никога“ да не се върне в рамките на 7-месечния период“, каза той. „И това не беше оптимизирано.“

При тестване върху мишки те откриха, че техният метод има 99 процента ефективност срещу човешки тумори, пораснали по хълбоците на мишките, и 100 процента при техните дозозависими/оптимизирани проучвания.

„Инжектирайте MJH, изчакайте 30 минути. Осветете в продължение на 10 минути“, каза д-р Тур.

„Колко трудно е това?“

Наричайки го наномеханична терапия, д-р Тур каза, че изследването добавя „нов начин на лечение“.

„Това е голяма работа да разшириш арсенала си по този начин“, каза той.

Учени от университета Райс сега проучват дали технологията може да бъде съчетана с имунотерапия, надявайки се да я използват, за да открият „последните следи от рак“ в тялото на човек.

Източник: nypost.com