Космическият боклук, падащ върху земеделска земя в Саскачеван, предизвиква въпроса: кой е отговорен?
Снимка: globalnews.ca
Global News | 2024-05-26 | 10:07:20

През последните няколко години имаше различни случаи на космически отломки, падащи на Земята, като един обект се разби през покрива на къща във Флорида в Март и последно, парче отломки от космически кораб на SpaceX, кацащи в полето на фермер в Саскачеван.

Този фермер е Бари Соучук и въпреки че някои може да са изненадани, той каза, че просто „продължава с поток.“

„Това е, това е просто още един ден, друго нещо“, каза той с вдигане на рамене, когато говори с Global News.

Саучук се занимава с ферми с тримата си сина близо до Итуна, близо до Реджина, и проверяваше влагата в полетата си в края на април, когато намери предмета. Според Sawchuk изглеждаше като изгоряло парче въглеродни влакна с алуминиева пчелна пита между тях и включваше хидравличен цилиндър. Той отбеляза, че са открили и второ по-малко парче наблизо на тяхната земя.

Семейството се свързало със Саманта Лоулър, доцент по астрономия в университета в Реджина, която каза, че при получаване на снимка на обекта тя знаех какво е.

„Видях снимка на това като, о, това всъщност е космически боклук, о, Боже мой“, каза тя пред Global News в интервю. „Това е невероятно (и) също така ужасяващо.“

След това Лоулър се свърза с един от колегите си, астрофизика от Харвард Джонатан Макдауъл, който проследява космическите изстрелвания. След това той определи това, което Sawchuk откри, вероятно е свързано с космически кораб SpaceX Dragon, който се е върнал на Земята през февруари.

Бордът по транспорт и безопасност на Канада потвърди, че няма съобщения за самолети, които биха могли да обяснят обекта.

Извънредни новини от Канада и целия свят, изпратени на вашия имейл, както се случва.

Броят на активните спътници в орбита в момента продължава да се увеличава, тъй като следващата фаза на космическата надпревара се разгаря и частният сектор се включва все повече.

Това, което тревожи Лоулър, е въпросът какво друго би могло ще се срине след това.

„Всичко това в крайна сметка ще падне в земната атмосфера и част от него ще изгори и ще отложи това в нашата горна атмосфера като замърсяване, а част от него ще стигне до земята и създават опасности за хората на земята“, каза тя.

„Ами ако това беше кацнало в Реджина или Торонто, нали? Това със сигурност щеше да убие хора.“

Кой е отговорен за космическите отпадъци?

Рискът космическите отпадъци да ударят някого на земята е относително нисък. Всички изстрелвания в САЩ, например, попадат под Стандартните практики за намаляване на орбиталните отломки, които изискват рискът от произшествие от повторно навлизане на тяло на ракета да бъде под прага едно на 1000.

Но ако такива отломки трябваше да паднат върху собственост и да причинят щети или дори смърт на някого, кой е отговорен?

„Всяка щета, причинена на Земята от космически обект, подлежи на пълна отговорност на държава, която е отговорна за него“, каза Томас Чейни, експерт по космическо право, пред Global News. „Съединените щати носят отговорност за щети, причинени от американски спътници, дори ако са частни компании.

Правилата, които уреждат тази отговорност, са описани в Договора за космоса, който според ООН Службата по въпросите на космоса посочва, че държавите и държавите, изстрелващи обекти в орбита, са отговорни за националните космически дейности, независимо дали от правителствени или неправителствени организации, и това включва, ако тези обекти се разбият в Земята.

В в случай на отломките в полето на Sawchuk, той каза, че компанията се е свързала с него по имейл и двете страни преговарят за компенсация, въпреки че числото все още не е определено.

Чейни, който също е научен сътрудник на заместник-ректорите в университета Нортумбрия в Обединеното кралство каза пред Global News, че подобни преговори компанията да плати директно на Sawchuk не са необичайни.

„Очевидно не знаем какво са платили за това фермер и всъщност фактът, който не знаем, също е правно предимство, защото не създавате прецедент за това как трябва да изглежда пакетът за обезщетение“, каза той.

Global News достигна към SpaceX, за да попита за преговори, но не получи отговор чрез публикация.

С изстрелването на повече обекти и Лоулър, и Чейни са съгласни, че могат да бъдат направени актуализации на разпоредбите, свързани с дейностите в космоса, като Чейни отбелязва, че натискът все още може да бъдат поставени на международни органи, за да продължат да подобряват нещата.

„Ако това се случи, (то) се разби по улиците на голям град, историята може да е много различна“, каза той.

— с файлове от The Canadian Press и Дейв Парсънс от Global News