Космическият кораб на НАСА направи най-близкия доближаване досега до луната на Юпитер Йо, публикува нови изображения на „най-вулканичния свят“ на Слънчевата система
Снимка: cbsnews.com
CBS News | 2024-01-03 | 16:14:18

Космически кораб на НАСА се приближи най-близко до луната на Юпитер Йо от десетилетия, идвайки на 930 мили от „повърхността на най-вулканичния свят“, а космическата агенция публикува нови изображения на прелитането.

Космическият кораб Juno обикаля около Юпитер от 2016 г. Оттогава той обикаля около планетата, за да научи повече за газовия гигант и неговите луни, каза НАСА.

Йо, един от спътниците на Юпитер, е „бурен свят“, който е „осеян със стотици вулкани“, каза НАСА. Някои от тези вулкани имат толкова мощни изригвания, че могат да се видят с телескопи на Земята. Това е една от 95-те луни, обикалящи около Юпитер, и съществува в "гравитационно дърпане на въже" между близките луни и самата планета. Това създава приливни сили, които карат повърхността да се огъва с цели 330 фута, според НАСА.

Данните от прелитането на Juno над Йо все още не са обработени от НАСА, но изследователите казаха, че търсят повече информация за тези вулкани. Някои снимки от прелитането бяха публикувани онлайн.

съобщение за новини от НАСА. „Търсим колко често изригват, колко ярки и горещи са, как се променя формата на потока от лава и как активността на Йо е свързана с потока от заредени частици в магнитосферата на Юпитер.“

И трите камери на борда на космическия кораб бяха настроени да бъдат активни по време на прелитането. Една камера, наречена Jovian Infrared Auroral Mapper, използва инфрачервени инструменти за записване на топлинни сигнали, излъчвани от вулкани на Йо. Втората камера, наречена Stellar Reference Unit, ще получава изображения на повърхността с висока разделителна способност, а това, което НАСА нарича JunoCam, ще „прави цветни изображения във видима светлина“, което води до изображения, подобни на сателитни снимки. Снимките, публикувани онлайн от НАСА, са направени от JunoCam.

Космическият кораб ще прелети покрай Йо отново на 3 февруари, идвайки отново на 930 мили от повърхността на луната. След това НАСА казва, че космическият кораб ще лети покрай Йо всяка друга орбита, въпреки че постепенно ще се отдалечава, за общо 18 прелитания през цялата мисия на Йо до Юпитер.

„С нашата двойка близки облитания през декември и февруари Juno ще проучи източника на масивната вулканична активност на Йо, дали под кората му съществува магмен океан и значението на приливните сили от Юпитер, които са безмилостно стискайки тази измъчена луна“, каза Болтън.

Източник: cbsnews.com