Космическият телескоп Евклид заснема ослепителни нови изображения на космоса: „Никога не съм виждал нещо подобно“
Снимка: cbsnews.com
CBS News | 2024-05-23 | 13:19:33

Умопомрачителен брой блестящи галактики, лилава и оранжева звездна ясла и спирална галактика, подобна на нашия Млечен път: ново изображения бяха разкрити от европейския космически телескоп Euclid в четвъртък.

Това е вторият набор от изображения, публикувани от Европейската космическа агенция, откакто Euclid стартира миналата година на първата по рода си мисия за изследване на мистериите на тъмната материя и тъмна енергия.

„Невижданите досега изображения демонстрират способността на Евклид да разкрие тайните на космоса и да даде възможност на учените да търсят планети-измамници, да използват галактики с лещи, за да изучават мистериозна материя и да изследват еволюцията на Вселената", се казва в изявление на Европейската космическа агенция.

Клъстер от галактики Персей.

Тези изгубени звезди "сега са хванати в капана на гравитацията на тъмната материя", каза Лаурейс.

Това остава само „непряко откриване на тъмна материя“, подчерта той, добавяйки, че е твърде рано „да се каже нещо за тъмната енергия“.

Изображение, публикувано миналата година, показва грандиозно широко ъглов изглед на Персей, разкриващ най-малко 1000 гравитационно обвързани галактики с още около 100 000, разпръснати в по-отдалечения фон – много от тях невиждани досега.

Мисията не вървеше съвсем гладко.

През март деликатна операция успешно разтопи тънък слой, който бавно замъгляваше зрението на телескопа, като затопли едно от огледалата на телескопа.

Има признаци, че ледът се натрупва отново, Лаурейс каза, добавяйки, че екипът има време да проучи какво да прави по-нататък.

Изстрелян от Кейп Канаверал на 1 юли 2023 г. на ракета Falcon 9 на SpaceX, Euclid на стойност 1,5 милиарда долара е разположен на около милион мили от Земята от другата страна на лунната орбита.

По време на шестгодишната си мисия обсерваторията ще заснема цялото небе около Млечния път, наблюдавайки галактики и галактически купове, датиращи отпреди 10 милиарда години.

„Изображенията и свързаните с тях научни открития са впечатляващо разнообразни по отношение на наблюдаваните обекти и разстояния. Те включват различни научни приложения и въпреки това представляват само 24 часа наблюдения. Те дават само намек за това, което Euclid може да направи", каза Валерия Петорино, учен от проекта Euclid на ESA, в изявление в четвъртък. „Очакваме с нетърпение предстоящите още шест години данни!"

Уилям Харууд допринесе за този доклад.

Източник: cbsnews.com