Младият тиранозавър имаше вкус към бебета динозавъри, разкрива редки вкаменелости
Снимка: cnn.com
CNN News | 2023-12-08 | 21:31:00

Регистрирайте се за научния бюлетин на Wonder Theory на CNN. .

Изследователите са открили, че последното хранене на тиранозавър е перфектно запазено в стомашната му кухина.

Какво е имало в менюто преди 75 милиона години? Задните крака на две малки динозаври, според ново изследване на вкаменелостите, публикувано в петък в списание Science Advances.

Червата на динозаврите и твърдите доказателства за тяхната диета рядко се запазват във вкаменелостите и това е първият път, когато се открива съдържанието на стомаха на тиранозавър.

Разкритието прави това откритие особено вълнуващо, каза един от водещите автори Дарла Зеленицки, палеонтолог и доцент в Университета на Калгари в Алберта.

„Тиранозаврите са тези големи хищни видове, които бродеха в Алберта и Северна Америка през късната креда. Това бяха емблематичните върхови или топ хищници, които всички сме виждали във филми, книги и музеи. Те ходеха на два крака (и) имаха много къси ръце“, каза Зеленицки.

„Беше братовчед на T. rex, който се появи по-късно във времето, преди 68 до 66 милиона години. T. rex е най-големият от тиранозаврите, Gorgosaurus е бил малко по-малък, може би напълно зрял би бил 9, 10 метра (33 фута).“

Въпросният тиранозавър, млад Gorgosaurus libratus, би тежал около 772 фунта (350 килограма) - по-малко от кон - и е достигнал 13 фута (4 метра) дължина в момента на смъртта.

Съществото беше на възраст между 5 и 7 години и изглеждаше придирчиво към това, което консумираше, каза Зеленицки.

„Неговото последно и предпоследно хранене бяха тези малки птичи динозаври, Citipes, и тиранозавърът всъщност изяждаше само задните крайници на всяка от тези жертви. Наистина няма други скелетни останки от тези хищници в стомашната кухина. Това са само задните крака.

„Трябва да е убило … и двете от тези Citipes по различно време и след това да е откъснало задните крака и да ги е изяло и да е оставило останалите трупове“, добави тя. „Очевидно този тийнейджър е имал апетит към бутчета.“

И двете бебета динозаври принадлежат към вида, наречен Citipes elegans, и би трябвало да са били на възраст под 1 година, когато тиранозавърът ги е преследвал, установиха изследователите.

Почти пълният скелет е намерен в провинциалния парк на динозаврите в Алберта през 2009 г.

Това, че съдържанието на стомаха на тиранозавъра е запазено, не беше веднага очевидно, но персоналът на кралския музей Тирел в Дръмхелър, Алберта, забеляза малки изпъкнали кости, когато подготвяше вкаменелостта в лабораторията, и отстрани камък от гръдния му кош, за да ги разгледа по-отблизо.

„Ето и ето, пълните задни крака на две бебета динозаври, и двете под една година, присъстваха в стомаха му“, каза един от водещите автори Франсоа Териен, куратор на музея по палеоекология на динозаврите, в изявление.

Палеонтолозите са успели да определят възрастта както на хищника, така и на неговата плячка, като са анализирали тънки резени, взети от фосилизираните кости.

„Има следи от растеж като пръстени на дърво. И по същество можем да кажем на колко години е един динозавър, като гледаме тези, структурата на костта“, каза Зеленицки.

Променящи се апетити на висшите хищници

Вкаменелостта е първото твърдо доказателство за отдавна подозиран хранителен модел сред големите хищни динозаври, каза палеоекологът Кат Шрьодер, постдокторант в отдела за наука за Земята и планетата на Йейлския университет, който не е участвал в изследването.

Младият тиранозавър не е ял това, което са правили родителите му. Палеонтолозите смятат, че диетата му би се променила през живота му.

„Големи, здрави тиранозаври като T. rex имат сила на ухапване, достатъчно силна, за да удрят костите, когато се хранят, и затова знаем, че са ухапали мегатревопасни като трицератопс“, каза Шрьодер по имейл. „Младите тиранозаври не могат да хапят толкова дълбоко и следователно не оставят такива следи от хранене.“

Тя каза, че учените преди това са предположили, че младите тиранозаври са имали различна диета от напълно развитите възрастни, но находката на вкаменелости бележи първия път, когато изследователите имат преки доказателства.

„В комбинация с относителната рядкост на младите скелети на тиранозаври, този фосил е много важен“, добави Шрьодер. „Зъбите могат да ни кажат толкова много за диетата на изчезналите животни, така че намирането на съдържанието на стомаха е като да вземете пословичния „пушещ пистолет“.“

Съдържанието на стомашната кухина на тиранозавъра разкри, че на този етап от живота младите са ловували бърза, дребна плячка. Вероятно, защото тялото на хищника все още не е подходящо за по-голяма плячка, каза Зеленицки.

„Добре известно е, че тиранозаврите са се променили много по време на растеж, от стройни форми до тези здрави, трошащи костите динозаври, и знаем, че тази промяна е свързана с поведението при хранене.“

Когато динозавърът умря, масата му беше само 10% от тази на възрастен горгозавър, каза тя.

Как младите тиранозаври запълниха ниша

Смята се, че ненаситният апетит на тийнейджърите тиранозаври и други месоядни животни обяснява една озадачаваща характеристика на разнообразието на динозаврите.

Има относително малко малки и средни динозаври във вкаменелостите, особено в периода от средата до късната креда - нещо, което палеонтолозите са установили, че се дължи на ловните дейности на младите тиранозаври.

Източник: cnn.com