Млечните продукти с високо съдържание на мазнини предотвратяват ли деменция? Не толкова бързо, казват експерти
Вижте всички тематики Връзката е копирана! Следвайте
Високомасленото сирене и сметана могат леко да предпазят мозъка от деменция, съгласно ново наблюдателно изследване, което е проследило близо 28 000 души в Малмьо, Швеция, в продължение на до 25 години.
Високомаслените сирена като чедър, бри и гауда имат повече от 20% наситени мазнини, съгласно проучването.
Външни специалисти, с които CNN беседва обаче, споделят, че отчетът не дава мощни причини за консумация на повече пълномаслени млечни артикули.
„ Тяхното изобретение за сиренето беше на границата на статистическата значителност и те разгледаха голям брой храни, тъй че това може да се дължи единствено на случайност “, сподели водещият откривател в региона на храненето доктор Уолтър Уилет, професор по епидемиология и хранене в Харвард Т.Х. Chan School of Public Health и професор по медицина в Harvard Medical School в Бостън.
„ Няма да избягам, с цел да купя блок сирене “, сподели Уилет в имейл.
Значително ограничаване на изследването е, че то обгръща диетичните привички единствено в един миг - началото на изследването през 1991 година - и не наблюдава болшинството от участниците през идващите 25 години. Вместо това, създателите са създали разбор на подгрупа от групата след първите пет години, с цел да видят дали диетите им са се трансформирали.
„ При този метод обаче асоциациите както за високомасленото сирене, по този начин и за сметаната станаха незначителни, повдигайки въпроси по отношение на надеждността на техните изводи “, написа доктор Тиен-Шин Йе в публицистична публикация, оповестена дружно с проучването.
Йе е доцент и лекуващ доктор в колежа по медицина към Медицинския университет в Тайпе в Тайван.
Освен това Йе написа, че изгодите от високомасленото сирене са най-очевидни, когато сиренето размени храни с „ явно по-ниско хранително качество, като модифицирано или високомаслено алено месо “.
„ Не толкоз, че сиренето с високо наличие на мазнини е присъщо невропротективно, а по-скоро че е по-малко нездравословен избор от алените и модифицираните меса “, добави тя.
Проучването, оповестено в сряда в списание Neurology, откри, че хората, които ядат 50 грама (около 2 унции) или повече сирене с високо наличие на мазнини на ден, имат 13% по-нисък риск от деменция, в сравнение с тези, които ядат по-малко от 15 грама (0,5 унции).
Тези, които употребяват 20 грама (0,7 унции) или повече крем с високо наличие на мазнини всеки ден, също имат 16% по-нисък риск от деменция, в сравнение с тези, които не употребяват. Това количество е към 1,4 супени лъжици тежка сметана за разтрошаване, се споделя в изследването.
„ Нашето проучване демонстрира, че хората, които ядат повече сирене с високо наличие на мазнини, са имали малко по-нисък риск от развиване на деменция по-късно в живота “, сподели старшият създател на проучването Емили Сонестет, старши учител и доцент по хранене в университета Лунд в Швеция.
„ Това не потвърждава, че сиренето предотвратява деменцията, само че оспорва концепцията, че всички млечни артикули с високо наличие на мазнини са неприятни за мозъка “, сподели тя в имейл.
Откритието може да зарадва някои от придвижването Make America Healthy Again или MAHA, които имат вяра, че наситените мазнини са здравословни. Министърът на опазването на здравето и човешките услуги на Съединени американски щати Робърт Ф. Кенеди-младши предизвиква маслото и телешката тлъстина, като и двете са посочили в доста проучвания, че са нездравословни за здравето.
Проучването обаче не откри изгода за мозъка от масло, млека или ферментирали млека като кефир, мътеница и кисело мляко или нискомаслени млечни артикули.
Всъщност данните за млечните артикули с ниско наличие на мазнини са много красноречиви, сподели доктор Дейвид Кац, експерт по превантивна медицина и медицина на метода на живот, който основа нестопанската организация True Health Initiative, световна коалиция от специалисти, отдадени на медицината на метода на живот, учредена на доказателства. Той не е взел участие в изследването.
„ Групата, консумираща нискомаслени млечни артикули, имаше доста по-голямо задължение от здравословни увреждания първоначално - в това число диабет, дислипидемия и коронарна болест, наред с други “, сподели Кац в имейл.
„ Това от своя страна допуска, че същинският рисков фактор за деменция е влошено здраве/хронично заболяване и че завоят към нискомаслени млечни артикули може да е бил тактика за „ самоотбрана “ измежду тези, които са знаели, че са изложени на нараснал риск от неподходящи здравни резултати.
Друга причина, заради която изследването не е представително, е, че млечните крави в Швеция са по-склонни да се хранят с трева, в сравнение с кравите в Съединените щати, сподели неврологът доктор Ричард Айзъксън, шеф на проучването на Алцхаймер в Института за невродегенеративни болести във Флорида.
Кравите, хранени с трева, са по-склонни да създават мляко, сметана и сирене с повече омега-3 мастни киселини
„ По мое мнение омега-3 мастните киселини са здрави за мозъка “, сподели Айзъксън, който не е взел участие в изследването. „ Въпреки това, те са най-вече здрави мозъци при хора, които имат вид APOE4, ген, който прави по-вероятно да развият Алцхаймер.
„ Това изследване откри противоположното – хората без ген APOE4 са по-защитени. Това са объркващи открития и въпреки да съм заинтересован, сигурно няма да кажа на хората да ядат сирене с високо наличие на мазнини, с цел да предотвратят Алцхаймер.
Източник: cnn.com