Може ли ДНК анализ да помогне за подобряване на вашата физическа форма?
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-02-06 | 16:20:32

Може ли ДНК анализ да помогне за подобряване на вашата физическа форма?

Регистрирайте се за поредицата от бюлетини Fitness, But Better на CNN. .

Милиони хора по света плюят във флаконите с надеждата да научат повече за своите гени. Но те не просто търсят информация за своя произход.

Все по-често хората се интересуват от това как техните гени могат да влияят на здравето, храненето, фитнес потенциала и риска от нараняване.

Очаква се глобалният пазар за тези генетични тестове директно към потребителя да се повиши през следващите няколко години, рязко скоквайки от $1,9 милиарда през 2023 г. до $8,8 милиарда до 2030 г., според доклад за анализ на пазара от Grand View Research. Северноамериканците са водещи с 60,5% от пазарния дял, въпреки че се очаква Европа да стане най-бързо развиващият се пазар през следващите шест години, показва анализът.

През 2013 г. около 20 компании предлагаха генетични тестове директно към потребителя, насочени към спортни постижения и риск от нараняване - брой, който нарасна до около 70 до 2019 г., според преглед на едно проучване. В допълнение, проучване от 2020 г., публикувано в Indian Journal of Orthopedics, съобщава, че Узбекистан и Китай използват генетични тестове в своите програми за идентифициране на олимпийски таланти, докато играчите от Националната ръгби лига на Австралия използват ДНК тестове, за да приспособят тренировките си за спринт или експлозивно вдигане на сила.

Въпреки цялата тази шумотевица много изследователи казаха, че зад тези тестове има твърде много шум и твърде малко солидна наука. Един такъв скептик е д-р Тимъти Колфийлд, професор в юридическия факултет и факултета по обществено здраве в Университета на Алберта в Едмънтън.

„Следя тази област от края на 90-те години и напредъкът не е значителен“, каза Колфийлд.

Първоначално вълнение

Имаше голямо вълнение относно генетичното тестване, когато учените откриха гените BRCA1 и BRCA2 съответно през 1994 г. и 1995 г. Установено е, че жените с мутации в някой от тези гени имат 60% до 80% риск през целия живот от рак на гърдата. В допълнение, мутация в BRCA1 означава 40% до 50% риск от рак на яйчниците през целия живот, докато мутация в BRCA2 носи риск от 10% до 20% през целия живот.

„Имаше надежда, че ще открием много гени като тези, които биха били много предсказуеми и където можете да предприемете стъпки, за да промените здравето си“, каза Колфийлд. „Но наистина не се получи така.“

Вместо това, каза той, учените са открили как работят нашите гени е сложна тема, особено по отношение на фитнеса и спорта. Колфийлд направи генетичен тест, например, който показа, че е малко вероятно да се отличи в спринта. И все пак той беше талантлив в спорта, като се състезаваше през детството и колежа.

„Няма съмнение, че гените имат значение, но въпросът е колко?“ — каза Колфийлд. „Дори когато погледнете скачачи на дължина от олимпийско ниво, които се нуждаят от силно експлозивни движения, не всички от тях имат ген за спринт. Ако наистина имаше значение, всички те трябваше да го имат.

Наистина учените казват, че има толкова много допълнителни фактори, когато става дума за спортен талант и успех, като диета, сън, тренировки, мотивация, социално-икономически произход и дори преживявания в утробата. По същия начин има безброй променливи, когато става въпрос за риска от нараняване.

Друго безпокойство сред изследователите е научната валидност зад тези тестове. Докато точността по отношение на действителното генетично изследване вероятно е добра, науката зад това как компаниите интерпретират резултатите може да бъде проблематична, каза д-р Дилън Маккей, асистент по хранене и хронични заболявания в Университета на Манитоба в Уинипег, Канада .

„Много пъти тези тестове се основават на асоциации, а не на рандомизирани, контролирани проучвания, търсещи причинно-следствен ефект“, каза Маккей. „Например, консумацията на диня е свързана с удавяне - защото повече хора плуват през същия сезон, когато ядат дини. Но това е само асоциация.”

Съветите, които компаниите дават въз основа на вашите резултати от теста, често също са неясни или стандартни. Резултатите на Колфийлд показват, че той е изложен на риск от някои сърдечно-съдови проблеми и рак.

„Какъв беше моят персонален съвет, за да останете здрави? Яжте добре, спортувайте редовно, не пушете, пийте умерено“, каза Колфийлд.

Все пак някои са заинтригувани

Въпреки тези проблеми, мнозина остават заинтригувани от тестовете за годност на ДНК. Един такъв човек е Девин Майер, съсобственик на Balance Gym във Вашингтон, окръг Колумбия. Balance Gym наскоро си партнира с FitnessGenes, базирана в Обединеното кралство компания, която продава генетични тестове, за да помогне на своите клиенти да постигнат по-добри резултати от своите тренировки.

Въпреки че тестовете не дават точни инструкции за подобряване на състоянието, Майер каза, че вярва, че те могат да бъдат полезни. Един от клиентите му се опитваше да натрупа мускули, като вдигаше по-големи тежести, но с по-малко повторения. Резултатите от тестовете му показаха, че неговият мускулен тип ще се справи по-добре с тренировки с по-голям обем, така че Майер го накара да премине към вдигане на по-леки тежести с повече повторения. В рамките на месец или два, клиентът виждаше желаните мускулни печалби.

Тези тестове също могат да ви помогнат да разпознаете силните и слабите си страни, каза Майер, за да можете да се справите с тях.

„Може да нямате гените да бъдете добър атлет за издръжливост“, каза той, „но ако искате да пробягате маратон, можем да ви помогнем да тренирате по-добре, за да можете да го направите.“

Майер каза, че смята, че има и голям потенциал в областта.

„Нашето ДНК не се променя, но науката и информацията се променят и ще продължат да го правят“, каза Майер.

Времето и по-нататъшният научен напредък може да хвърлят повече светлина върху това дали тестовете за годност на ДНК са или могат да бъдат полезни. Но Маккей остава съмнителен.

„Аз съм в тази област от дълго време и въпреки че генетичните тестове стават все по-добри и по-добри, няма нови открития, които да са новаторски“, каза той.

Колфийлд каза, че се надява, че родителите няма да използват тези тестове, за да принудят детето си към - или далеч от - конкретен спорт или дейност.

Източник: cnn.com