На този ден в историята, 25 април 1990 г., космическият телескоп Хъбъл е поставен в орбита от космическата совалка Дискавъри
Снимка: foxnews.com
Fox News | 2024-04-25 | 12:25:36

Космическият телескоп Хъбъл, който предостави вдъхновяващи изображения на сътворението и унищожението от най-дълбоките краища на Вселената, беше пуснат в орбита на този ден в историята, 25 април 1990 г.

„Изстрелването и разгръщането на Хъбъл през април 1990 г. отбелязаха най-значимия напредък в астрономията след Галилео телескоп“, НАСА пише в онлайн история на програмата Хъбъл.

Телескопът, добавя НАСА, „донесе чудото, красотата и мистериите на Вселената на Земята, въртяйки снимки от светлина, които са трансформирани нашето разбиране за Вселената."

Космическата совалка Discovery изстреля от космическия център Кенеди във Флорида ден по-рано със своя ценен инструмент и екипаж от петима астронавти: Чарлз Ф. Болдън, Стивън А. Хоули, Брус МакКендлес II, Лорен Дж. Шрайвър и Катрин Д. Съливан.

По-късно Болдън служи като администратор на НАСА от 2009 до 2017 г.

Снимка, направена от екипажа на STS-31 на борда на космическата совалка Дискавъри, показваща разгръщането на космическия телескоп Хъбъл на 25 април 1990 г. , от отсека за полезен товар. Гигантският космически кораб беше пуснат в орбита, за да събере информация за голямо разнообразие от астрономически обекти, от съседни планети и звезди до най-отдалечените галактики и квазари. (NASA/AFP чрез Getty Images)

Телескопът позволи на учените да надникнете дълбоко в космоса, използвайки видими, ултравиолетови и инфрачервени дължини на вълните, без изкривяващото въздействие, причинено от земната атмосфера.

Въпреки че впечатляващите му снимки предизвикаха световно признание, най-големият принос на телескопа беше напредъкът в разбирането на науката за произхода на Вселената.

"Снабден с петте си сетива, човекът изследва вселената около себе си и нарича това приключение наука." — Едуин Хъбъл, астроном

Сред най-важните си открития Хъбъл определи възрастта на Вселената на 13,8 милиарда години (предишни оценки бяха между 10 милиарда и 20 милиарда години); помогна да се определи скоростта, с която се разширява Вселената; и показа черна дупка в центъра на повечето галактики, съобщава Royal Museums Greenwich в Лондон.

Мощността на телескопа, освободен от ограниченията, наложени от земната атмосфера, е почти необозримо.

Изображение, направено чрез телескоп Хъбъл, озаглавено „Стълбовете на сътворението“, изобразяващо газови стълбове в M16, мъглявината Орел. Тези колони от водород и прах действат като инкубатори за нови звезди от 1 април 1995 г. (Space Frontiers/Hulton Archive/Getty Images)

Неговата „точност на насочване от 0,007 дъгови секунди“, пише НАСА, „ е като да можеш да осветиш с лазерен лъч главата на президента Рузвелт върху стотинка на около 200 мили."

Хъбъл, Космическата администрация добавя, „може да види астрономически обекти с ъглов размер от 0,05 дъгови секунди, което е като да видите двойка светулки в Токио, които са на по-малко от 10 фута от Вашингтон, окръг Колумбия … ( и) може да забележи нощна светлина на повърхността на Луната от Земята."

"Изстрелването и разгръщането на Хъбъл през април 1990 г. бе отбелязано най-значимият напредък в астрономията след телескопа на Галилей." — НАСА

„Снабден с петте си сетива, човекът изследва вселената около себе си и нарича това приключенска наука“, известният израз на съименника на телескопа, американският астроном Едуин Хъбъл (1889-1953).

Хъбъл през 1929 г. става първият учен, който показва, че Вселената се разширява — неговите земни наблюдения са потвърдени и разширени от орбиталния телескоп.

Астрономът д-р Едуин Пауъл Хъбъл (1889- 1953) четене на дневник. Член на персонала в обсерваторията Маунт Уилсън, той беше първият учен, който предложи доказателства от наблюдения в подкрепа на теорията, сега известна като Закона на Хъбъл, за разширяването на Вселената. Снимка от около 1945 г. (New York Times Co./Getty Images)

„Неговата работа също разкри, че има други галактики отвъд Млечния път – революционизирайки нашия възглед за космоса и нашето място в него“, се казва Научният институт за космически телескопи, натоварен с мисията да управлява телескопите Хъбъл и Уеб.

Телескопът Хъбъл се създава десетилетия.

„Визията за космическия телескоп Хъбъл започна през 1946 г., когато астрономът д-р Лиман Спицър написа доклад, който се появи в приложението към документ, съставен за Douglas Aircraft Company,“ институтът пише в своята онлайн история.

„Той предложи проектиране, изграждане и изстрелване на „извънземна обсерватория“ в орбитата на Земята.“

"Едуин Хъбъл... успя да види това, което другите търсят, но не виждат." — Институт за наука и технологии

Години на изследвания и политическа воля подхраниха мисията, включително създаването на НАСА през 1958 г., финансирането и разработването на програма за голям космически телескоп през 70-те години и обявяване на името Хъбъл през 1983 г.

Космическата совалка Дискавъри, с космическия телескоп Хъбъл на борда, излита от космическия център Кенеди, остров Мерит, Флорида, на 24 април 1990 г. (JHU Sheridan Libraries/Gado/ Getty Images)

Космическият телескоп Хъбъл изпрати първите си изображения обратно на Земята през май 1990 г., само седмици след като беше поставен в орбита.

Телескопът обаче беше изправен пред непосредствени предизвикателства, включително откриване на дефектно главно огледало, което ограничава възможностите му.

Космическите разхождащи се астронавти отстраниха проблема през 1993 г.

До 1995 г. телескопът започна да създава своите най-зрелищни изображения от „Дълбоко поле“, изумявайки хората наоколо света с катастрофалната красота на вселената.

Спиралната галактика, известна като Месие 81 или M81. GALEX Orbiter, космически телескоп Hubble, космически телескоп Spitzer. (Photo12/Universal Images Group чрез Getty Images)

„До момента телескопът е изследвал повече от 40 000 космически обекта, предоставяйки изгледи, от които астрономите не са успели да уловят земята“, съобщава НАСА.

Хъбъл продължава да изследва дълбокия космос днес, обикаляйки Земята на всеки 95 минути.

На шестстотин и петдесет светлинни години в съзвездието Водолей, мъртва звезда с размерите на Земята отказва да изчезне мирно. При смъртта той изхвърля огромни количества горещ газ и интензивна ултравиолетова радиация, създавайки грандиозен обект, наречен "планетарна мъглявина". Космически телескоп Хъбъл (HST), Космически телескоп Спицер. (Photo12/Universal Images Group чрез Getty Images)

„Едуин Хъбъл е признат за един от великите учени на този век – човек, който е успял да види това, което другите са търсили, но не са видели“, казва уебсайта на Института за наука и технологии в Канзас Сити.

„Поради своята визия той беше катализатор за по-усъвършенствано изследване на Вселената, вдъхновявайки създаването на телескоп за дълбокия космос, който да вижда отвъд това, което е свързано със земята инструментите биха могли да покажат."

За още статии за начина на живот посетете .

Кери Дж. Бърн е лайфстайл репортер във Fox News Digital.

Източник: foxnews.com