НАСА споделя невероятно изображение на звезди от Млечния път, които изглеждат „точно като коледна елха“
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2023-12-22 | 15:56:48

Независимо дали става дума за сиянието от приказните светлини на вашето дърво или безочливите декорации на съседа ви, трудно е да избягате от блясъка на коледните светлини в момента — но малцина са по-празнични от този космически куп.

НАСА публикува ново изображение на това, което е наречено „Клъстер коледно дърво“ – група от нови звезди в Млечния път, образуващи формата на празничен Северна ела.

Истинското му име - NGC 2264 - може да е малко по-малко емоционално за коледния дух, но не намалява приликата, забелязана от учените. Смята се, че звездите, съставляващи формацията, са на възраст между един и пет милиона години – много млади за нашата вселена – и са на около 2500 светлинни години от Земята.

Според НАСА звездите варират от по-малко от една десета от масата на Слънцето, до други, които са седем пъти по-големи. Изумруденото сияние се дължи на подобреното изображение, докато сините и бели петна, които се виждат, са резултат от рентгенови лъчи, открити от телескопа.

Това ново изображение е заснето от 0,9-метровия телескоп WIYN на Националната научна фондация на връх Кит, като зелената мъгла идва от мъгляви газове. Въпреки че невероятно прилича на коледно дърво, учените от НАСА са го завъртели почти с главата надолу за празнична новост.

Говорителят на НАСА каза, че рентгеновите лъчи от звездите са били открити от рентгеновата обсерватория Чандра на организацията, с по-голяма вероятност младите звезди да излъчват по-силни изригвания. Те казаха: „Вариациите, наблюдавани от Chandra и други телескопи, са причинени от няколко различни процеса.

„Някои от тях са свързани с дейност, включваща магнитни полета, включително изригвания като тези, претърпени от Слънцето – но много повече мощен — и горещи точки и тъмни региони по повърхностите на звездите, които влизат и излизат от полезрението, когато звездите се въртят. Възможно е също така да има промени в дебелината на газа, който закрива звездите, и промени в количеството материал, който все още пада върху звездите от дискове от околния газ."

Източник: mirror.co.uk