Най-големият подводен телескоп в Европа разкрива какво наистина се случва в морето...и във Вселената
Снимка: euronews.com
Euro News | 2024-02-05 | 17:17:04

В този епизод на Smart Regions се гмуркаме дълбоко в подводната лаборатория на Сицилия, която може да ни помогне да разберем по-добре произхода на нашата вселена.

IDMAR е най-големият подводен телескоп в Европа. Намира се край бреговете на Портопало ди Капо Пасеро, в южния край на Сицилия.

Сферични подводни възли гледат и слушат какво се случва в Средиземно море, предавайки ценна информация на изследователите в реално време.

„IDMAR се намира на 100 километра от тук, на изток, и чрез тази жица, на дълбочина от 3500 метра, ни предоставя информация за геофизиката, вулканологията, биологията и най-вече ни показва как Вселената е направен", обясни Джакомо Кутоне, научен координатор на IDMAR.

От подножието на планината Етна в източния град Катания, Италианският институт по ядрена физика координира този европейски проект.

Симоне Биаджи принадлежи към мултидисциплинарния изследователски екип на тази подводна лаборатория, разположена на 3,5 км под морското равнище, точно там, където южната част на Европейската плоча се среща със северната част на Африканската плоча. С IDMAR те са в състояние да снимат и картографират тази сеизмична зона.

Но изследователите се опитват да отговорят и на много по-широк въпрос за Вселената, като изучават редки елементарни частици, наречени неутрино, които се движат през сушата, морето и пространство.

„Неутриното със сигурност може да даде много важен отговор за разбирането на произхода на космическите лъчи“, каза Симони Биаги пред Smart Regions.

„Космическите лъчи идват от частици, които ни бомбардират, които бомбардират Земята. И ние все още не знаем откъде идват тези космически лъчи. Ако започнем да измерваме, да виждаме неутрино, идващи от Вселената, това наистина обяснява по някакъв начин откъде идваме."

IDMAR се състои от 28 линии, всяка линия, съставена от 18 сфери, оборудвани с хиляди сензори.

Как се финансира IDMAR?

Общият бюджет е 40 милиона евро, от които 19 милиона евро идват от кохезионната политика на ЕС и 1 милион евро от региона на Сицилия.

Партньорите в този проект включват Националния институт по ядрена физика, Националните лаборатории на югът в Катания (изпълнен в партньорство с Националния институт по геофизика и вулканология в Палермо и Месина) и Институтът за изследване на антропичните въздействия и устойчивостта на морската среда в Капо Гранитола в Трапани.

< strong>Да хвърлим светлина върху подводния морски живот

В лабораторията INFN-LNS String Integration на пристанището на Катания, Джузепина Лароса се грижи за ушите на IDMAR.

Всяка сфера е снабдена с хидрофон - подводно устройство, което открива и записва океанските звуци от всички посоки.

И така, какво са открили, изучавайки шума на морето на такава голяма дълбочина?

„С IDMAR смятахме, че в Средиземно море няма повече китове, а само кашалоти, “, разкри Джузепина Лароса.

„Ние обаче открихме, че те се движат наоколо, но на по-голяма дълбочина. Благодарение на звука знаем къде са и къде се движат.“

Източник: euronews.com