Новопубликувани документи относно предложение за изследване на коронавирус от 2018 г. разкриват опасенията на учените за безопасността относно китайската лаборатория
Снимка: nypost.com
New York Post | 2023-12-20 | 06:44:20

Ново публикувани документи и вътрешни съобщения относно предложение за изследване на коронавирус от 2018 г. разкриват опасенията на учените, че китайската лаборатория — която сега е в центъра на теорията за лабораторно изтичане на COVID-19 — ще се разглежда от американски служители като риск за безопасността.

Чернови и бележки относно предложение за безвъзмездна помощ, наречено Project DEFUSE, в съавторство с американски изследователи и учени от Института по вирусология в Ухан, бяха публикувани от Правото на САЩ да знам в понеделник чрез искане на Закона за свобода на информацията.

Предложението, което в крайна сметка беше отхвърлено и му беше отказано финансиране от Агенцията за напреднали изследователски проекти в областта на отбраната на САЩ (DARPA), беше внесено от сега спорния EcoHealth Alliance и се опитваше да тества инженерните коронавируси на прилепи по начин, който да ги направи по-лесни предавани на хора.

Изследователите предложиха въвеждането на „подходящи специфични за човека места на разцепване“ в шиповите протеини на свързаните със SARS вируси в лабораторията.

Проектът на предложението беше публикуван през 2021 г. и предизвика спекулации, че пандемията от коронавирус може да е причинена от заразен лабораторен техник или неправилно изхвърляне на опасни отпадъци от съоръжението в Ухан.

Сега съобщенията и бележките между авторите на предложението, както и ранните чернови, публикувани тази седмица, добавят още един слой към теорията.

Според новите документи изследователите са планирали да проведат част от изследването в лабораторията в Ухан, където предпазните мерки за безопасност не отговарят на стандартите на САЩ, според US Right to Know, нестопанска изследователска група за обществено здраве.

„Ралф, Джънли. Ако спечелим този договор, аз не предлагам цялата тази работа да се извършва непременно от Ралф, но искам да подчертая американската страна на това предложение, така че DARPA да се чувства комфортно с нашия екип“, пише Питър Дашак от EcoHealth Alliance на базирания в Северна Каролина изследовател Ралф Барик и учения от Ухан в центъра на теорията за изтичане в лабораторията, Джънли Ши.

„След като получим средствата, можем да разпределим кой каква точно работа върши и вярвам, че много от тези анализи могат да бъдат направени и в Ухан...“

Той каза също, че иска да „омаловажи“ китайското участие в изследването с надеждата да получи финансиране от DARPA.

„Планирам да използвам автобиографията си и тази на Ралф“, написа Daszak. „Linfa/Zhengli, осъзнавам, че вашите автобиографии също са много впечатляващи, но се опитвам да омаловажа фокуса на това предложение извън САЩ, така че DARPA да не види това като негатив.“

В по-ранна версия на проектопредложението изследователите казаха, че проектът ще бъде „много рентабилен“, защото ще изисква само лаборатория с ниво на биобезопасност две (BSL-2), по скала от едно до четири, като четири (BSL-4) е най-стриктното ниво на стандарти за безопасност.

„Естеството на BSL-2 на работа върху SARSr-CoVs прави нашата система много рентабилна в сравнение с други системи за вируси на прилепи (напр. Ebola, Marburg, Hendra, Nipah), които изискват съоръжения на ниво BSL-4 за клетъчни култури .

Предложението по-късно беше редактирано и BSL-2 беше променено на BSL-3, като се отбеляза, че по-ниското ниво на стандарти за биобезопасност „вероятно ще подлуди“ американските учени.

„В САЩ тези рекомбинантни SARS-CoV се изследват под BSL3, а не BSL2, особено важни за тези, които могат да се свързват и репликират в първичните човешки клетки“, коментира Барич оригиналния документ. „В Китай (sic) може да се отглеждат тези вируси [sic] под bsl2. Американските изследователи [sic] вероятно ще откачат.”

DARPA никога не е финансирала изследването и работата никога не е била свършена, се казва в изявление на EcoHealth Alliance във вторник.

„Тъй като работата не е избрана за финансиране, всякакви твърдения относно тези подробности по дефиниция се основават на преглед на непълна информация и са изключително подвеждащи“, се казва в изявлението.

Но някои учени казаха, че са видели достатъчно, за да повярват, че лабораторните техници са отговорни за световната пандемия две години след отхвърлянето на проектопредложението.

„Последното изтичане на информация прави случая за изтичане на информация от лаборатория почти сигурен“, туитира биологът Мат Ридли. „Един безразсъден експеримент, известен по онова време като безразсъден, вероятно е причинил смъртта на милиони хора. Учените и медиите се заговориха да скрият доказателствата.“

Източник: nypost.com