Откриха рядка слънчева система на 4 милиарда години, където планетите все още обикалят в перфектен синхрон
Снимка: euronews.com
Euro News | 2023-12-08 | 15:02:33

Забележителното откритие подсказва, че Слънчевата система е останала необезпокоявана, откакто е била формирана преди повече от четири милиарда години.

Астрономите са открили рядка слънчева система с шест планети, които се движат в синхрон една с друга.

Откритието е забележително, казват експертите, тъй като предполага, че новооткритата слънчева система е останала необезпокоявана, откакто е била формирана преди повече от четири милиарда години.

Тя има потенциала да предостави дълбока представа за това как се формират и развиват планетите.

Тази екзопланетна система има почти съвършен, което астрономите наричат ​​„резонанс“, или в математически перфектни орбити.

„Орбитален резонанс е, когато два обекта, обикалящи около нещо друго, имат орбитални периоди, които са просто съотношение един към друг.

Най-вътрешната планета прави три обиколки на всеки две от най-близкия си съсед, резонанс 3: 2. Същото е за втората и третата най-близки планети, както и за третата и четвъртата най-близки планети.

две най-външни планети завършват една обиколка за 41 и 54,7 дни, което води до четири обиколки за всеки три, или резонанс 4: 3. Най-вътрешната планета, междувременно, завършва шест обиколки за точно толкова време, колкото най-външната завършва една.

SpaceX изстрелва своята гигантска нова ракета, но две експлозии завършват втория тестов полет

Според учените се смята, че всички слънчеви системи, включително нашата собствена, са започнали като тази екзопланетна система.

Но това е смята се, че само една от 100 системи е запазила този синхрон и нашата не е една от тях.

„Причината, поради която тази планетарна система е интересна, е, че всъщност много планетарни системи нямат тези орбитални резонанси ”, каза д-р Грег Браун, старши обществен служител по астрономия в Кралската обсерватория в Гринуич.

„И това е така, защото смятаме, че с течение на времето, докато планетите се развиват и слънчевите системи се променят, … стават леко отблъснат. Така че в крайна сметка имаме редица планетарни системи, които са близки до орбитален резонанс, но малко са тези, които действително са в тези резонанси." добави д-р Браун.

Въпреки че астрономите знаят за 40 до 50 в -sync слънчеви системи, никоя няма толкова много планети в такава перфектна стъпка или толкова ярка звезда като тази.

Също така е разположена доста близо до нашата слънчева система, на 100 светлинни години от нас.

Въпреки че може да звучи огромна от космическа гледна точка, системата е забележително близо до нас.

Означена като HD 110067, звездата е в съзвездието Coma Berenices, което се намира близо до Дева в северното небе.

Откритието стана възможно благодарение на двойка сателити за лов на планети, включително Transiting Exoplanet Survey Satellite на НАСА или TESS.

Необходими са повече наблюдения, за да се определи какво има в техните атмосфери, но учените вече смятат, че HD 110067 може да има още повече планети.

Шестте открити досега са приблизително два до три пъти по-големи от Земята, но са сгушени по-близо до своята звезда-домакин.

Техните орбитите са толкова компактни, че целият участък може да се побере в рамките на разстоянието между Меркурий и нашето Слънце.

Нито една от планетите не е в така наречената обитаема зона на звездата, което означава малка или никаква вероятност за живот, при поне както го знаем за сега.

За повече информация относно тази история, гледайте видеото в медийния плейър по-горе.

Видео редактор • Розелин Мин