Световни новини без цензура!
Учени критикуват производителите на храни за огромни печалби от продажби на нездравословна ултрапреработена храна
Снимка: cnn.com
CNN News | 2025-11-19 | 03:50:34

Учени критикуват производителите на храни за огромни печалби от продажби на нездравословна ултрапреработена храна

Вижте всички тематики Връзката е копирана! Следвайте

Някои ултрапреработени храни или UPF способстват за затлъстяването в международен мащаб, хроничните здравословни проблеми и преждевременната гибел, само че хранителната промишленост продължава нападателно да предлага на пазара нови и съществуващи артикули в тази категория за големи облаги, съгласно невиждана серия от три елементи, основана от 43 международни специалисти по хранене и подкрепена от Детския фонд на Организация на обединените нации или УНИЦЕФ и Световната здравна организация.

Повече от 50% от 2,9 трилиона $, изплатени на акционерите от питателните корпорации сред 1962 година и 2021 година, „ са били разпределени единствено от производителите на UPF “, съгласно проучване, оповестено във вторник във водещото здравно списание The Lancet.

„ Открихме доказателства, че потреблението на UPF се усилва на всички места по света, подхранвано от мощни световни корпорации “, сподели съавторът Карлос Аугусто Монтейро, почетен професор по хранене и публично здраве в Училището по публично здраве към Бразилския университет в Сао Пауло.

„ За да резервира този бизнес модел, който е доста печеливш, промишлеността не може да си разреши да създава минимално модифицирани храни, както правеха в предишното, тъй че те употребяват необятно политическо лобиране, с цел да спрат ефикасните политики за публично здраве, които поддържат здравословното хранене “, сподели Монтейро, който измисли термина „ ултрапреработена храна “ през 2009 година, когато създаде класификационната система NOVA, която категоризира храните в четири групи съгласно равнището им на промишлена обработка.

Компаниите могат да „ удвоят или утроят облагите си “, като трансфорат царевица, пшеница, фасул и други цели храни „ в безцветни и безвкусни дървени стърготини, които по-късно се реконструират с изкуствени аромати и добавки “, сподели Бари Попкин, W.R.

„ Хранителната промишленост не желае да загуби дойната си крава, тъй че те са подготвени да вложат милиони в битката с държавните ограничавания върху ултрапреработените храни, както и да финансират диетолози, които ще кажат, че няма доказателства за щета “, сподели Попкин, който е съавтор на две от публикациите.

Поредицата показва проучване на известните вреди за здравето на ултрапреработените храни и приканва за световни старания за контролиране на промишлеността с способи като етикети с предизвестия за храни, данъчно облагане и закони за ограничение на маркетинга и рекламата, изключително за деца.

Въпреки това Международният алианс за храни и питиета, учреден през 2008 година от водещи компании за храни и безалкохолни питиета, сподели пред CNN, че здравните управляващи по света са отхвърлили концепцията за свръхобработена храна заради неналичието на теоретичен консенсус.

„ Препоръките за политиката и застъпничеството от тази поредност надалеч надвишават наличните доказателства – предлагайки нови регулаторни дейности, основани на „ обработка “ или добавки „ маркери “ и призовавайки за изключване на промишлеността от правенето на политики “, сподели генералният секретар на IFBA Роко Реналди в имейл.

„ Ако бъдат признати, както е препоръчано, тези рекомендации за политиката биха рискували да лимитират достъпа до богати на хранителни субстанции модифицирани храни и да понижат съществуването на безвредни, налични и постоянни варианти в международен мащаб “, сподели Реналди.

Координирано световно изпитание на индустрията

Действията на хранително-вкусовата индустрия за битка с регулациите и дискредитиране на науката се координират посредством световна мрежа от „ представителни групи, начинания на голям брой заинтригувани страни и проучвателен сътрудници “, се споделя в една от публикациите на Lancet. Тази мрежа може да включва рекламни компании, вериги за бързо хранене, търговци на хранителни артикули, снабдители на съставки, лобисти, производители на пластмаса и проучвателен сътрудници, пишат създателите.

Дори диетолози инфлуенсъри са били наети да разпространяват послания против стигмата, се споделя в публикацията. Съобщенията в обществените медии от сътрудници в мрежата може да се опитат да хвърлят виновността за преяждането и затлъстяването върху волята и метода на живот на потребителите или да показват съперниците на ултрапреработените храни като „ елитарни, дезинформирани или идеологически стимулирани “. Щатски, локални или федерални опити за ограничение на производството, маркетинга или продажбите на ултрапреработени храни се разказват от някои авторитетни лица като превишаване на властта, се показва в публикацията.

Действията, подхванати от тази мрежа, включват „ непосредствено лобиране, навлизане в държавни организации и правосъдни разногласия “, пишат създателите, както и „ рамкиране на диспути и основаване на научни подозрения “.

Тези старания се простират и до финансирани от промишлеността проучвания, се споделя в публикацията. Един обзор, докладван в публикацията, да вземем за пример, откри, че изследванията, платени от хранително-вкусовата индустрия, са пет пъти по-склонни да не покажат връзка сред затлъстяването и потреблението на ултрапреработени храни.

Използване на книгата за игра на Big Tobacco

За да разширят пазарите си, корпорациите за храни и питиета – погълнати от огромните тютюневи компании сред 60-те и 80-те години на предишния век – са употребявали наръчника на тютюневата промишленост, с цел да основат артикули, предопределени да бъдат свръхвкусни и пристрастяващи, сподели Марион Нестле, почетен професор Полет Годард по хранене, проучвания на храните и публично здраве в Нюйоркския университет. Тя е написала голям брой книги за политиката в хранително-вкусовата индустрия.

„ До 80-те ултрапреработената храна беше на всички места, в огромни порции, мощно обработена, извънредно вкусна, неустоима и допустима за ястие през целия ден, на всяко място и при всевъзможни условия “, сподели Nestle, който е съавтор на две от публикациите в поредицата.

Експертите споделят, че корпорациите употребяват техники за маркетинг и продажби, сходни на тези, които примамиха 45% от възрастните американци да пушат до 1954 година, с цел да основат експлодиращ международен пазар за ултрапреработени храни. Тези маркетингови техники постоянно са ориентирани към децата, област, която се нуждае от бърза и строга регулация, сподели Nestle.

Днес към 70% от храните по рафтовете на магазините за хранителни артикули в Съединените щати са свръхобработени, което затруднява избягването на UPF, които постоянно са евтини и комфортни, споделят специалисти. Неотдавнашен отчет на Центъра за надзор и предварителна защита на болесттите в Съединени американски щати откри, че американските деца получават приблизително 62% от дневните си калории от ултрапреработени храни - и това е към 53% дневно за възрастните.

Тъй като пазарите на Съединени американски щати, Обединеното кралство и Европейския съюз са мощно наситени с ултрапреработени храни, хранителната промишленост навлиза мощно в Южна Америка, Африка и Източна Европа, както и в Китай и Индия, сподели Мария Лаура да Коста Лузада, професор и зам.

Източник: cnn.com


Свързани новини

Коментари

Топ новини

WorldNews

© Всички права запазени!