Учени създават „мини-органи“ за първи път от човешки стволови клетки, взети от утроби
Снимка: euronews.com
Euro News | 2024-03-06 | 08:15:34

Вземането на клетки от амниотична течност заобикаля разпоредбите за вземане на стволови клетки директно от фетална тъкан.

Изследователите успешно отгледаха органоиди от стволови клетки, взети в късна и активна бременност за първи път.

„Мини-органите“, наричани още органоиди, са малки структури, които могат да се използват за тестване на нови медицински лечения или изследване как работят истинските органи, на които приличат, когато са здрави или болни.

„Тези клетки са много важни, защото в този малък органоид се съдържат всички функции на епитела, така че на вътрешния слой на този орган, така че можем да възпроизведем всички тези функции в петриево блюдо, което е важно както за развитието, така и за разбирането на заболяването, например на плода“, каза Паоло де Копи, професор по детска хирургия в University College London.

Учени създават тестиси в лаборатория в нова надежда за мъжко безплодие

Мини-органите преди са били извлечени от възрастни стволови клетки или фетална тъкан след аборт.

Изследователи от University College London и Great Ormond Street в Обединеното кралство вярват, че този напредък може да отвори нови области на пренаталната медицина. Констатациите им са публикувани в списанието.

Те казват, че три процента от новородените имат вродено заболяване, което може да бъде наблюдавано и лекувано преди раждането чрез този тип селекция на стволови клетки. Новият подход може също да помогне за разработването на персонализирани терапии за тях.

Възможно е тези органоиди да бъдат полезни, например, за доставяне на гени в бъдеще на плода.

Тъканно-специфичните клетки, събрани от екипа, плуват в амниотичната течност, идваща от бъбреците, белите дробове и червата на плода.

Вземането на клетки от амниотичната течност заобикаля разпоредбите за вземане на стволови клетки клетки директно от фетална тъкан.

В Обединеното кралство законовата граница за прекъсване на бременност е преди 24 седмици и учените не могат да вземат фетални проби след това.

Де Копи каза органоидите имат ограничен живот.

"Разбира се, те нямат други клетки, които са важни за техния растеж, като ендотелните клетки, така че те не получават достатъчно кислород и хранителни вещества и така те трябва да бъдат разделени на малки мини-органи“, каза де Копи.

Тези отгледани в лаборатория сърца, направени от човешки стволови клетки, се използват за обучение на AI за откриване на сърдечни заболявания

Как работата може да помогне при вродени заболявания?

При едно приложение на тяхната работа в сътрудничество с изследователи в Белгия, екипът отгледа белодробни органоиди от клетки на фетуси с вродена диафрагмална херния, рядко вродено състояние, при което дупка в диафрагмата кара други органи да преместете към гърдите.

Те сравняват органоидите със здрави фетуси преди и след лечението. Някои лечения включват вмъкване на балон надолу през трахеята на бебето, за да се разширят белите дробове.

Екипът каза, че може да види подобрение в белите дробове след третирането от органоидите.

Учените се надяват това инжекционно стъбло клетъчният гел може да поправи увреждания от инфаркт и да избегне трансплантации

„Самите органоиди ни казват, че са различни след балона, така че това означава, че нещо се случва с белия дроб благодарение на балона и това е първият път, когато успяхме за да наблюдаваме това", каза де Копи.

Изследователите казват, че други заболявания, често лекувани чрез фетална хирургия, генна терапия или клетъчна терапия, могат да се възползват от новия метод.

"Възможно е че тези органоиди биха били полезни, например, за доставяне на гени в бъдеще на плода.Така че използването на феталните клетки за доставяне на гена, който липсва или трябва да бъде коригиран, директно на плода, без тези клетки да бъдат отхвърлени, защото идват от самия плод", каза де Копи.

Изследването все още е на експериментален етап. Общо 50 жени вече са взели участие в проучването и трябва да се направят още изследвания.

РЕКЛАМА Изкуствената утроба „найлонов плик“ може да спаси недоносени бебета

De Coppi е оптимист, когато става дума за разработване на лечение.

„Ние не гледаме много дълго, през следващите пет години се надяваме да успеем да разработим тестове, които да ни позволят да свържем фенотипа на органоидите с болестта“, каза той.

За повече информация относно тази история гледайте видеоклипа в медийния плейър по-горе.

Видео редактор • Roselyne Min