Учените откриват плътна атмосфера, обгръщаща скалиста така наречена планета `супер Земя`
Снимка: foxnews.com
Fox News | 2024-05-09 | 14:56:18

Плътна атмосфера е открита около планета, която е два пъти по-голяма от Земята в близка слънчева система, съобщиха изследователи в сряда.

Така наречената супер Земя — известна като 55 Cancri e — е сред малкото скалисти планети извън нашата слънчева система със значителна атмосфера, обвита в пелена от въглероден диоксид и въглероден оксид. Точните суми не са ясни. Атмосферата на Земята е смес от азот, кислород, аргон и други газове.

„Това вероятно е най-категоричното доказателство досега, че тази планета има атмосфера“, каза Иън Кросфийлд, астроном от университета в Канзас, който изучава екзопланети и не е участвал в изследването.

Изследването е публикувано в списание Nature.

Тази илюстрация, предоставена от НАСА през 2017 г., изобразява планетата 55 Cancri e, вдясно, обикаля около звездата си. Гъста атмосфера е открита около планетата, която е два пъти по-голяма от Земята в слънчева система на около 41 светлинни години, съобщиха изследователи на 8 май 2024 г. (NASA/JPL-Caltech чрез AP)

Супер Земята се отнася до размера на планетата - по-голяма от Земята, но по-малка от Нептун. Температурите на кипене на тази планета – които могат да достигнат до 4200 градуса по Фаренхайт – означават, че е малко вероятно да има живот.

Вместо това учените казват, че откритието е обещаващ знак, че други подобни скалисти планети с дебели биха могли да съществуват атмосфери, които може да са по-гостоприемни.

Екзопланетата на 41 светлинни години е осем пъти по-тежка от Земята и обикаля около звездата си Коперник толкова близо, че има постоянни дневна и нощна страна. Една светлинна година е почти 6 трилиона мили. Повърхността му е покрита с океани от магма.

За да идентифицират състава на атмосферата му, изследователите проучиха наблюденията на космическия телескоп Webb преди и след като планетата премина зад звездата си.

Те разделиха светлината, излъчвана от планетата, спрямо нейната звезда и използваха данните, за да изчислят температурата на планетата. Има доказателства, че топлината на планетата се е разпределяла по-равномерно по повърхността й – трик за парти, с който са известни атмосферите.

Газовете от нейните магмени океани може да играят ключова роля за поддържането на атмосферата стабилна. Изследването на тази супер Земя може също така да даде улики за това как Земята и Марс може да са еволюирали първо с океани от магма, които след това са се охладили, казват учените.

„Това е рядък прозорец“, каза Реню Ху, планетарен учен в Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА, която беше част от изследването. „Можем да разгледаме тази ранна фаза от еволюцията на планетата.“

Източник: foxnews.com