Учените проучват изстрелването на ядрено оръжие на „милиони мили“ в космоса, за да спрат катастрофалния астероид
Снимка: nypost.com
New York Post | 2023-12-25 | 04:44:33

Учените проучват дали могат да спасят Земята със сюжет от научно-фантастичен филм-катастрофа.

Проучване, публикувано този месец, изследва дали ядрено оръжие може да бъде изстреляно на „милиони мили“ в космоса, за да се предотврати катастрофален астероид да унищожи планетата.

Изследователи от Националната лаборатория на Лорънс Ливърмор (LLNL) разработиха инструмент за моделиране, който може да оцени тази възможност след мисия от 2022 г. на НАСА, която успешно насочи погрешно гигантска космическа скала.

Новият инструмент, подробно описан в Planetary Science Journal, помага на учените да разберат дали друга опция може да бъде на тяхно разположение, след като НАСА разположи кинетичен ударен елемент, в този случай космически кораб, за да измести астероида 2022 от курса по време на пренасочването на двойния астероид Тестова (DART) мисия.

„Ако имаме достатъчно време за предупреждение, потенциално бихме могли да изстреляме ядрено устройство, изпращайки го на милиони километри до астероид, който се насочва към Земята,“ физикът от LLNL Мери Бърки, която беше ръководител на изследователския екип в изявление .

Ядрените устройства имат по-висок процент енергийна плътност на единица от кинетичния удрящ елемент, използван от космическата агенция, което би го направило по-ефективен метод срещу астероиди, отбеляза Бърки.

Когато устройството влезе в контакт с астероида, има два възможни сценария.

„След това ще детонираме устройството и или ще отклоним астероида, запазвайки го непокътнат, но осигурявайки контролирано изтласкване от Земята, или бихме могли да нарушим астероида, разбивайки го на малки, бързо движещи се фрагменти, които също биха пропуснали планета“, отбеляза Бърки.

Сложните мултифизични симулации, управлявани от LLNL, покриват широк спектър от фактори, които биха помогнали да се разбере дали мисията за ядрено отклонение би била успешна, каза тя.

Ако реална заплаха срещу Земята се материализира, моделирането ще помогне на вземащите решения да определят как да процедират срещу астероид, каза ръководителят на проекта за планетарна защита на LLNL Меган Брук Сиал.

„Въпреки че вероятността от голям сблъсък с астероид по време на нашия живот е ниска, потенциалните последствия могат да бъдат опустошителни“, каза Брук Сиал в изявление.

Но има рискове, свързани с изстрелването на ядрено оръжие по курс на сблъсък с астероид.

Парчетата от взривения астероид все още може да са достатъчно големи, за да наранят Земята, каза по-рано експерт по астероиди пред New York Times.

„Ако погрешно изчислите енергията, от която се нуждаете, за да го унищожите, може да направите много фрагменти“, каза д-р Патрик Мишел.

Източник: nypost.com