Учените в пробив, който може да разкрие скрити планети
Снимка: breakingnews.ie
Breaking News | 2024-03-29 | 14:25:48

Учените в пробив, който може да разкрие скрити планети

Неоткритите планети може скоро да бъдат разкрити, благодарение на технологичен пробив на учените.

Физиците от университета Хериът-Уат в Единбург и университета Кеймбридж са разработили форма на астрокомб – лазерна система, която позволява на астрономите да наблюдават малки промени в цвета на звездната светлина, разкривайки скрити планети в процеса.

Изследователите казват, че технологията може също така да подобри разбирането за това как вселената се разширява естествено.

Докато астрокомбите се използват от учени, изучаващи космоса от няколко години, преди това те бяха ограничени главно до зелено-червената част на цветовия спектър.

Пробивът обаче ще позволи учените да използват ултравиолетовата до синьо-зелената част на спектъра, което означава, че ще могат да открият още повече тайни, скрити в космоса.

Професор Дерик Рийд от Heriot-Watt каза: „Астрокомбите позволяват на астрономите да правят изключително чувствителни измервания на дължината на вълната на спектъра на светлината, потенциално десетки до стотици пъти по-добри от конвенционалната технология.

„Подобно на милиметровата скала на линийка ни позволява да измерваме прецизно разстоянията, астрогребенът дава на астрономите прецизност скала за измерване на дължината на вълната.

„Досега астрокомбите работеха главно в зелено-червената част на спектър на светлината, но ултравиолетовата до синьо-зелената област с по-къса дължина на вълната е богата на характеристики на атомна абсорбция, които представляват интерес за астрономите.

„Нашият нов подход за първи път осигурява непрекъсната последователност от оптични маркери от ултравиолетовото до синьо-зеленото, които служат като прецизна скала на дължината на вълната в тази част от спектъра.”

Екипът на проф. Рийд разработва технологията за изключително големия телескоп, който в момента се строи в Чили.

Те също работят с астрономи в Кеймбридж, Упсала и Кейптаун върху астрокомби за телескопи на Канарските острови и Южна Африка.

Проф Рийд каза, че астрокомбите работят подобно на изкривяването на електрическа китара.

Той каза: „Хубава аналогия е в рок музиката, където изкривяването на звука се чува, когато сигналът от електрическа китара е висок, но не и когато е по-нисък.

„Това изкривяване е просто нови аудио честоти, които се създават в китарния усилвател: нашите устройства правят същото, но за светлина.

„Важно е, че постигнахме широк и непрекъснат спектър от ултравиолетови до синьо-зелени цветове, използвайки лазер със забележително ниска мощност и от същия вид вече се използва в някои астрономически телескопи.“

Д-р Саманта Томпсън, старши научен сътрудник по астрофизика в Кеймбридж, добави: „Това е наистина вълнуващо развитие, което ще ни позволяват да изучаваме по-малки планети на по-дълги орбити от всякога – с цел да открием първата „подобна на Земята“ планета, обикаляща около близка звезда, подобна на слънце.“

Източник: breakingnews.ie