В Млечния път е открита нова слънчева система. Всичките 6 планети са напълно синхронизирани, казват астрономите.
Снимка: cbsnews.com
CBS News | 2023-12-01 | 04:43:04

Астрономите откриха рядка синхронизирана слънчева система с шест планети, движещи се като голям космически оркестър, недокоснати от външни сили от раждането си преди милиарди години.

Находката, обявена в сряда, може да помогне да се обясни как са възникнали слънчевите системи в галактиката Млечен път. Този е на 100 светлинни години от нас в съзвездието Coma Berenices. Една светлинна година е 5,8 трилиона мили. Двойка сателити за лов на планети – Тес на НАСА и Хеопс на Европейската космическа агенция – се обединиха за наблюденията, които откриха Слънчевата система.

Дерик Питс, главен астроном във Филаделфийския институт Франклин, каза пред CBS News, че планетите са рядък пример за това как изследователите „мислят, че се раждат слънчевите системи“.

„Планетите са в перфектна синхронна орбита една спрямо друга... Ние разглеждаме как може да е изглеждала една слънчева система преди милиарди години, дори как може да е изглеждала нашата слънчева система милиарди години преди години", каза Питс.

Нито една от планетите в перфектен синхрон не е в така наречената обитаема зона на звездата, което означава малка, ако изобщо има вероятност за живот, поне такъв, какъвто го познаваме.

„Тук ние имат златна мишена" за сравнение, каза Адриен Лелеу от университета в Женева, който беше част от международен екип, публикувал резултатите в списанието Nature.

Питс каза, че тъй като слънчевата система е недокосната, изследователите могат да разберат повече за това как се е формирала нашата собствена слънчева система.

„Трудно е действително да се разгледа слънчева система като нашата и да се направи това, което наричам съдебна астрономия, поглеждайки назад във времето, за да си представим какви са били динамичните условия в ранната слънчева система... Имаше толкова много динамична активност в нашата слънчева система в началото. Нашата слънчева система в момента не прилича на това, което изглеждаше първоначално", каза Питс. „Погледнете слънчева система като тази, където планетите са в този хубав синхрон и погледнете редица други планетарни системи, които показват същото, и се надяваме, че можем да разберем как нашата слънчева система е станала такава, каквато е ."

Тази звезда, известна като HD 110067, може да има още повече планети. Шестте открити досега са приблизително два до три пъти по-големи от Земята, но с плътност, по-близка до газовите гиганти в нашата собствена слънчева система. Питс каза, че повечето планети са по-малки от Нептун. Техните орбити варират от девет до 54 дни, което ги поставя по-близо до тяхната звезда, отколкото Венера до слънцето и ги прави изключително горещи.

Като газови планети, се смята, че те имат твърди ядра, направени от скала, метал или лед, обвити от дебели слоеве водород, според учените. Необходими са повече наблюдения, за да се определи какво има в атмосферата им.

Тази слънчева система е уникална, защото и шестте планети се движат подобно на идеално синхронизирана симфония, казаха учени. От техническа гледна точка той е известен като резонанс, който е „прецизен, много подреден“, каза съавторът Енрик Пале от Института по астрофизика на Канарските острови.

Най-вътрешната планета прави три обиколки за всеки две около най-близкия си съсед. Същото е и за втората и третата най-близки планети, както и за третата и четвъртата най-близки планети.

Двете най-отдалечени планети завършват орбита за 41 и 54,7 дни, което води до четири орбити на всеки три. Междувременно най-вътрешната планета прави шест обиколки точно за времето, за което най-външната прави една.

Според учените се смята, че всички слънчеви системи, включително нашата собствена, са започнали като тази. Но се смята, че само 1 на 100 системи са запазили тази синхронност и нашата не е една от тях. Гигантските планети могат да изхвърлят нещата. Същото може да се случи с метеорни бомбардировки, близки срещи със съседни звезди и други смущения.

Докато астрономите знаят за 40 до 50 синхронизирани слънчеви системи, никоя няма толкова много планети в такава перфектна стъпка или толкова ярка звезда като тази, каза Пале.

Хю Осборн от университета в Берн, който беше част от екипа, беше „шокиран и възхитен“, когато орбиталните периоди на планетите от тази звездна система се доближиха до предсказаното от учените.

„Челюстта ми беше на пода“, каза той. „Това беше наистина хубав момент.“

Източник: cbsnews.com