Черна дупка, разрушител на планети, открита „много близо“ до Земята от учени
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2024-04-16 | 17:36:05

Черна дупка, разрушител на планети, открита „много близо“ до Земята от учени

Черна дупка, над 33 пъти по-голяма от слънцето, „дебне изключително близо“ до Земята според астрономите.

Новооткритата черна дупка е наречена Gaia BH3 и е втората най-близка известна черна дупка до Земята според изследователи, които днес публикуваха откритията си в списанието. Членът на сътрудничеството с Gaia Паскуале Пануцо, астроном от Парижката обсерватория, каза, че никой не е очаквал, че ще бъде толкова близо.

Г-н Пануцо каза: „Никой не е очаквал да открие черна дупка с голяма маса, дебнеща наблизо, незабелязана досега. Това е откритието, което правите веднъж в изследователския си живот.“ Изследователите са използвали космическия кораб Gaia на Европейската космическа агенция, който картографира позициите и движенията на около два милиарда звезди в Млечния път.

Астрономите откриха една звезда, която изглежда имаше отчетливо поклащане, лека неравност в обичайно плавната й траектория. Твърди се, че единствената възможна причина е дърпането на невидим спътник черна дупка, заключават изследователите. Астрономите последваха наблюденията на Гая с повече данни от Много големия телескоп в пустинята Атакама в Чили и потвърдиха съществуването на черната дупка. Те изчисляват, че Gaia BH3 е на 2000 светлинни години от Земята, само Gaia BH1 - друга черна дупка - на 1500 светлинни години, е по-близо до нас.

Какво представляват черните дупки?

Според Live Science черните дупки се раждат от колапса на гигантски звезди и растат чрез поглъщане на газ, прах, звезди и други черни дупки. Понастоящем известните черни дупки попадат в две категории: черни дупки със звездна маса, които варират от няколко до няколко десетки пъти масата на слънцето; и свръхмасивни черни дупки, космически чудовища, които могат да бъдат от няколко милиона до 50 милиарда пъти по-масивни от слънцето.

Черните дупки със средна маса, които варират от 100 до 100 000 пъти масата на слънцето, са най-неуловимите черни дупки във Вселената. Въпреки че има няколко обещаващи кандидати, не е окончателно потвърдено съществуването на черни дупки със средна маса. Чрез намирането на малки черни дупки и изучаването на това как могат да се развиват, както и ефектите им върху околната среда, учените се надяват, че могат да запълнят тази космическа празнина.

Източник: mirror.co.uk