Фатално привличане ли е или объркване? Учените предлагат нови идеи защо насекомите пърхат близо до светлина
Снимка: apnews.com
AP News | 2024-01-30 | 19:08:19

ВАШИНГТОН (AP) — Като молец към пламък, много учени и поети отдавна са предполагали, че летящите насекоми са просто, неумолимо привлечени от ярки светлини.

Но това не е точно това, което се случва, предполага ново проучване.

Вместо да бъдат привлечени от светлината, изследователите смятат, че изкуствените светлини през нощта всъщност могат да нарушат вродените навигационни системи на летящите насекоми, карайки ги да пърхат в объркване около лампите на верандата, уличните светлини и други изкуствени фарове.

„Насекомите имат проблем с навигацията“, каза Тайсън Хедрик, биолог от Университета на Северна Каролина, Чапъл Хил, който не участва в изследването. „Те са свикнали да използват светлината като знак, за да знаят кой път е нагоре.“

Насекомите не летят директно към източник на светлина, а всъщност „навеждат гърбовете си към светлината“, каза Сам Фабиан, ентомолог от Imperial College London и съавтор на изследването, публикувано във вторник в списание Nature Communications.

Това би имало смисъл, ако най-силният източник на светлина беше в небето. Но при наличието на изкуствени светлини резултатът е объркване във въздуха, а не привличане.

За проучването изследователите прикрепиха малки сензори към молци и водни кончета в лаборатория, за да заснемат „улавяне на движение“ видео на полет – подобно на това как режисьорите прикрепят сензори към актьорите, за да проследяват движенията им.

Те също така използваха камери с висока разделителна способност, за да заснемат насекоми, които се въртят около светлините на място в Коста Рика.

Това им позволи да проучат в детайли как водните кончета ще кръжат безкрайно около светлинните източници, позиционирайки се с гръб към лъчите. Те също така документираха, че някои насекоми ще се обърнат с главата надолу - и често ще се разбият - в присъствието на светлини, които светят право нагоре като прожектори.

Полетът на насекомите е най-малко нарушен от ярки светлини, които светят право надолу, установиха изследователите.

„В продължение на милиони години насекомите се ориентираха, като усещаха, че небето е светло, а земята е тъмна“ – докато хората не измислиха изкуствени светлини, каза Авалон Оуенс, ентомолог от Харвард, който не е участвал в изследването .

___

Отделът по здравеопазване и наука на Асошиейтед прес получава подкрепа от Научната и образователна медийна група на Медицинския институт Хауърд Хюз. AP е единствено отговорен за цялото съдържание.

Източник: apnews.com