Марс експресът на ESA открива залежи от ледена вода на екватора на Червената планета
Снимка: euronews.com
Euro News | 2024-01-20 | 14:16:19

Потенциалното откритие предполага, че някога Марс е изглеждал много по-различно от това, което изглежда днес, и някога е можело да поддържа живот.

Учените, управляващи орбиталния апарат Mars Express в Европа, казват, че може да са забелязали огромни отлагания от ледена вода под повърхността на Марс.

Изчислено е, че отлаганията са с дебелина около 3,7 километра, което означава, че може запълни Червено море на Земята, ако се разтопи, или покрие целия Марс в слой вода с дълбочина около два метра.

Новите открития показват, че някога Марс е изглеждал много различно от това, което изглежда днес, с ледници, езера, и речни канали, според учени.

Достъпът на Европа до космоса е „гарантиран“ след „болезнените“ уроци от забавянето на Ариана 6, казва ръководителят на ESA

„Видяхме доказателства за ледници, изчезнали ледници, които вече не съществуват там, но също и някои ледници, покрити с прах. Повечето от водния лед, който сме виждали на Марс днес, е на по-високи географски ширини, където температурите са по-ниски и така ледът може да бъде стабилен", каза Колин Уилсън, учен по проекта в ESA .

„Това е свидетелство за това колко вода е имало на Марс в миналото, за да се натрупат купчини воден лед с дебелина няколко километра. Това е огромно количество вода. И така, видяхме доказателства за много вода на марсианската повърхност на други места“, добави Уилсън.

Орбиталният апарат на ESA Mars Express за първи път потвърди наличието на лед на Червената планета през 2004 г.

p>

Той откри депозитите през 2007 г., но не беше ясно от какво са направени – може би гигантски натрупвания на прах, вулканична пепел или утайки.

Вътре в марсохода на НАСА, където астронавтите могат да живеят, работят , и да отидете до тоалетната, докато сте на Луната

През 2015 г. НАСА също каза, че Марс изглежда има течащи потоци от солена вода.

„Днес ние революционизираме нашето разбиране за тази планета. Нашите роувъри откриват, че във въздуха има много повече влажност, отколкото някога сме си представяли“, каза Джим Грийн, директор на планетарните науки на НАСА, на пресконференция.

Сега, 15 години по-късно, Mars Express' нови данни предполагат, че отлаганията всъщност са слоеве прах и лед.

Потенциал за бъдещи пилотирани мисии на Марс

Ледената вода се намира на екватора, а не на полюсите, което изненада учените .

„Не очакваме да видим полярна ледена шапка на екватора“, каза Уилсън.

„На Марс е толкова абсурдно, колкото би било на Земята, но това е какво ни казват данните, казвайки, че наистина изглежда така".

Това развълнува учените относно потенциала на човешките изследователски мисии.

Като се има предвид, че Марс е студена планета, между 20C и -153C, според НАСА, намирането на воден лед в ниски географски ширини, вместо в полярни региони, би улеснило човешките мисии за изследване.

Има ли извънземен живот на Марс? Учените смятат, че AI тест може да помогне за разкриването на тайните на Червената планета

„Една от причините, поради които бяхме развълнувани от намирането на воден лед на ниски географски ширини, е, че това е мястото, където бъдещи изследователски мисии, по-специално човешки изследователски мисии, ще трябва да кацнат поради причини, свързани с орбиталната механика, а също и с наличието на енергия“, каза Уилсън .

Слоевете прах и лед са покрити със защитен слой от прах или пепел с дебелина няколкостотин метра.

„Въпреки това, ако е на 300 метра надолу, това не е много полезно за изследване цели. За съжаление, това вероятно няма да е отговорът на нашите човешки изследователски нужди", добави Уилсън.

Европейската сонда Mars Express напусна Земята през юни 2003 г. и пристигна на Марс през декември 2003 г. Наскоро отбеляза две десетилетия изучаване на Червената планета.

За повече информация относно тази история гледайте видеоклипа в медийния плейър по-горе.

Видео редактор • Roselyne Min