Ново влечуго, подобно на динозавър, открито в Шотландия след кости, намерени по време на екскурзия
Снимка: euronews.com
Euro News | 2024-02-06 | 22:16:35

„Мъгливо крило“: Небесният остров се превръща в ключово място за отключване на еволюцията на птерозаврите.

Нов вид, подобен на динозавър, беше открит в Шотландия, давайки на палеонтолозите ценна представа за живота на животните през средната юра.

Изследователи от Музея по естествена история на Обединеното кралство първи забелязаха няколко кости, стърчащи от камък по време на екскурзия до остров Скай през 2006 г. Този фосил сега е разкрит като нов вид птерозавър, наречен „Ceoptera evansae“.

Тези летящи влечуги - птерозавър буквално се превежда като "гущер с крила", като хеликоптер означава "спирално крило" - съществува от късния триас до същото събитие на изчезване, което уби преди около 66 милиона години. Но техните неравномерни фосилни записи през средната юра ни оставиха до голяма степен в неведение за това как са еволюирали.

„Този ​​нов вид е първият от определената си група, открит в Шотландия, и е само второто летящо влечуго, наречено от страната,” каза професор Пол Барет, който ръководи експедицията за откриване и е съавтор на новата статия, описваща вида. „Това разкрива, че тези животни са били много по-широко разпространени, отколкото иначе би било известно.“

С приблизителен размах на крилете 1,6 метра, Ceoptera evansae се издигна в небето над богата фауна по време на шотландската средна юра около 165 милиона години преди. Експертите вече знаят за древни водни, динозаври, изкопаеми бозайници, саламандри и друг птерозавър.

'', както беше описано през 2022 г., беше първото летящо влечуго, наречено от Шотландия, след забележителното си добро състояние -запазени останки бяха открити на Skye през 2017 г. Както Derarc, така и Ceoptera сочат към много по-богато разнообразие от птерозаври през юрския период, отколкото се е предполагало преди.

HMS Erebus: Могат ли археолозите да разрешат този „мистериозен пъзел“ преди изменението на климата ги спира? 'Катедрали на историята': Как древните морски гъби дават тревожни улики за глобалното затопляне

Защо еволюцията на птерозаврите е обвита в мистерия?

Много преди птиците да отлетят, птерозаврите са били най-ранните еволюирали гръбначни животни задвижван полет - на крила, направени от мембрана от кожа и мускули.

Тъй като костите им са толкова крехки, изобщо няма много вкаменелости на птерозаври. Те също така не са прекарвали толкова много време на земята близо до реки и езера, където обикновено са се образували динозаврите.

„Повечето от това, което знаем за птерозаврите, особено в ранната и средната юра, идва от шепа на места, известни като Lagerstätten [от немската дума за депозити], където запазването на вкаменелости е изключително“, обясни Барет.

„Почти всичко, което знаем за биологията и еволюцията на птерозаврите, идва само от осем или девет от тези ключови области по целия свят.“

След като са сравнявали Ceoptera с други птерозаври, палеонтолозите смятат, че принадлежи към група, известна като дарвиноптери, които преминават през прехода между ранните птерозаври и по-късните птеродактилоиди.

Тяхното костно откритие - с отличителния му по-малък пръст, например - дава някои ценни прозрения за това как, кога и къде се е случила тази еволюция.

„„Новият вид се вписва много добре в дарвиноптераните и помага за разширяване на географски обхват на групата от добре запазени материали до Обединеното кралство и Аржентина“, добави Барет. „Това също така разкрива, че тези влечуги произхождат от ранната юра, което е много по-рано, отколкото се е знаело досега.“

Сега експертите смятат, че дарвиноптерите са съществували около 25 милиона години заедно с богато разнообразие от други птерозаври, включително Dearc. Понастоящем Китай и Обединеното кралство са единствените места, където е открито това рядко припокриване във вкаменелостите.

От спасяване на застрашени видове до амбициозни климатични цели: Положителни истории за околната среда от 2024 г. Растение, надживяло динозаврите, се унищожава до изчезване, престъпност анализатори предупреждават

Как беше изкопана Ceoptera evansae?

18-годишната разлика между костите, открити на Скай, и тяхното описание, публикувано тази седмица, сочи усърдната работа по изследване на вкаменелости.

Плажът близо до Елгол на югозападния бряг на острова, където е открит фосилът, е обект от особен научен интерес, което означава, че екипът е могъл да събира екземпляри само от естествено паднали скали.

„Докато пълзяхме по тези камъни, за да ги изследваме за вкаменелости, забелязахме няколко стърчащи“, спомня си Барет. Върхът на тази скала беше събран и върнат обратно в NHM в Лондон, където консерватор прекара повече от година, излагайки костите чрез подготовка с киселина и други техники.

Водещият автор д-р Лиз Мартин-Силвърстоун, палеобиолог от университета в Бристол, описва вълнението от намирането на повече кости, вградени в скалата, отколкото първоначално са могли да видят.

„Това ни довежда една крачка по-близо до разбирането къде и кога са еволюирали по-напредналите птерозаври“, тя каза на NHM.

Имаше достатъчно кости, за да се разпознае това някога свободно обикалящо същество като принадлежащо към нов вид.

Ceoptera е наречен така заради галската дума за мъгла, „ceò ', тъй като остров Скай е известен като Острова на мъглата.

Специфичното му име „evansae“, появяващо се след рода, е в чест на професор Сюзън Еванс от Университетския колеж в Лондон, която запозна екипа с район на Скай, където е забелязана Ceoptera evansae. И така „мъгливото крило“ влезе в списъка на видовете.

Източник: euronews.com