Отгледаните в лаборатория „мини-плаценти“ помагат на учените да разберат нарушенията на бременността
Снимка: euronews.com
Euro News | 2024-01-18 | 13:46:19

Мини органоидите могат да помогнат на учените да лекуват сериозни заболявания, които започват през първите седмици от бременността.

Учени от Обединеното кралство и Швейцария са отгледали „мини-плаценти“ в лабораторията, за да хвърлят светлина върху причините за големи нарушения на бременността като прееклампсия (разстройство с високо кръвно налягане), мъртво раждане и ограничения в растежа и измислете начин да ги лекувате.

Успешната бременност зависи от развитието на плацентата през първите няколко седмици от бременността, когато плацентата се имплантира в лигавицата на ендометриума.

Това е същият период, когато могат да се развият опасни нарушения като споменатите по-горе.

Прееклампсия, например, може да възникне при взаимодействие между клетките на ендометриума и плацентата не работят правилно. Състоянието, което причинява високо кръвно налягане по време на бременност, се среща при около 6 от 100 първи бременности и може да изложи на риск здравето както на бременната, така и на бебето.

„Това е процес, който е невероятно труден за изследване – периодът след имплантирането, когато плацентата се вгражда в ендометриума, често се описва като „черна кутия на човешкото развитие“,“ Ашли Мофет, професор в отдела по патология в университета в Кеймбридж и един от учени, които експериментираха с мини-плацентите, .

„През последните няколко години много учени [...] разработиха модели, подобни на ембриони, за да ни помогнат да разберем ранното предимплантационно развитие. Но по-нататъшното развитие е възпрепятствано, защото разбираме толкова малко за взаимодействията между плацентата и матката“, добави тя.

Заедно с колеги от института Фридрих Мишер в Швейцария и института Wellcome Sanger в Кеймбридж, Мофет изследва миниплацентите, за да разбере тези ранни репродуктивни нарушения.

Според проучването, публикувано от изследователите в Cell Stem Cell, лабораторно отгледаните миниплаценти, известни като „трофобластни органоиди“, се отглеждат от клетките на плацентата.

Учените ги използваха, за да проучат как протеините, извлечени от имунните клетки на матката, взаимодействат с плацентата, когато тя се имплантира върху ендометриума, откривайки, че тези протеини са ключови за успешното имплантиране.

„Това е единственият път, когато знаем къде нормална клетка нахлува и трансформира артерия и тези клетки идват от друг индивид, бебето“, каза Мофет.

„Ако клетките не могат да нахлуят правилно, артериите в утробата не се отварят и така плацентата – и следователно бебето – изпитват недостиг на хранителни вещества и кислород. Ето защо получавате проблеми по-късно по време на бременността, когато просто няма достатъчно кръв, за да нахрани бебето и то или умира, или е много мъничко.“

Маргерита Турко от института Фридрих Мишер в Швейцария, която съвместно ръководи проучването заедно с Мофет, каза: „Въпреки че засягаме милиони жени годишно по света, ние все още разбираме много малко за прееклампсията. Жените обикновено имат прееклампсия в края на бременността, но наистина да я разберем – за да го предскажем и предотвратим – трябва да погледнем какво се случва през първите няколко седмици."

Използването на така наречените мини-плаценти, според Търко, може да помогне на учените "да открият някои от ключовите процеси, върху които сега трябва да се съсредоточим много повече", каза тя.

"Това показва силата на фундаменталната наука да ни помогне да разберем нашата фундаментална биология, нещо, което се надяваме един ден да има голяма разлика в здравето на майките и техните бебета.”

Източник: euronews.com