„Получаваме по-добро разбиране“: Учените откриват нов метод за спиране на протеина от рак на белия дроб
Снимка: euronews.com
Euro News | 2023-12-02 | 10:28:05

Нов молекулярен път може да помогне за спиране на разпространението на рак на белия дроб.

Ново проучване идентифицира протеин, който може да доведе до разработването на нови противоракови лекарства.

Изследването показа, че протеин, за който е известно, че спира тумори, наречен RBM10, може да забави растеж на рак на белия дроб. Той прави това, като възпрепятства друг протеин, наречен c-Myc, който обикновено кара раковите клетки да се размножават.

Това е първият път, когато е идентифицирана връзка, възпрепятстваща рака, с тези протеини. Констатациите са публикувани в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences.

Екипът от университета Tulane в САЩ установи, че RBM10 работи с два други протеина (RPL5 и RPL11), за да спре c-Myc и предотвратяване на разпространението на рак на белите дробове.

„Открихме, че RBM10 може директно да се насочи към c-Myc за разграждане и да намали неговите причиняващи рак ефекти чрез свързване с RPL5 и RPL11,“ д-р Хуа Лу, един от изследователите автори и професор в университета Тюлейн, .

„Ние знаем много за рака, но участващите молекули все още са черна кутия. Парче по парче придобиваме по-добро разбиране.“

Ракът на белия дроб е втората най-често диагностицирана форма на рак сред мъжете в Европа. Приблизително 320 000 души в страните от ЕС се очаква да бъдат новодиагностицирани с него през 2020 г.

Настоящите лечения включват хирургия, химиотерапия, лъчетерапия и имунотерапия.

Насочване към ключов протеин при рака прогресия

c-Myc е протеин, който е от решаващо значение за регулиране на клетъчния растеж и пролиферация, но в контекста на рака често се наблюдава свръхекспресия или повишена активност на c-Myc.

Според някои оценки дерегулацията на Myc играе роля в 70 процента от раковите заболявания при човека.

Този свръхактивен c-Myc може да стимулира растежа на раковите клетки, действайки като „педал за газ“ за клетъчния цикъл и насърчаване на неконтролираното възпроизвеждане на клетките. Този нерегулиран клетъчен растеж води до образуването на тумори.

RBM10, подпомаган от RPL5 и RPL11, има способността да разрушава c-Myc, което води до спиране на прогресията на рака.

„RBM10 е важен протеин, който може да потисне раковите клетки, но когато ракът иска да се развие, той ще мутира RBM10 и ще блокира тази функция“, каза Лу. RBM10, често идентифициран при рак на белите дробове, губи способността си да инхибира c-Myc, като поддържа растежа на тумора, вместо да го потиска.

„Надяваме се, че можем да проектираме молекула, която да се насочи конкретно към мутанта, тъй като това е специална структура, а не съществуващи в нормалната тъкан,” каза Лу.

„Ако можем да преобразуваме този мутант, можем да се надяваме, че можем да го накараме да потисне причиняващата рак активност на c-Myc.”

Източник: euronews.com