Призовава звездата от динозаври от хита „Атънбъроу“ да бъде кръстена на човека, който го е открил
Снимка: theguardian.com
The Guardian | 2024-01-03 | 15:54:19

Оплакванията, аматьорът ловец на вкаменелости Филип Джейкъбс беше „изчистен“ от филма на BBC за откриването на плиозаври

Стивън Морис@stevenmorris20 сряда, 3 януари 2024 г., 08:23 ESTПоследно променено на сряда, 3 януари 2024 г., 08.25 EST

Стартирала е кампания за динозавър, участвал в най-новия блокбъстър филм на сър Дейвид Атънбъро, кръстен на аматьорския ловец на вкаменелости, който го е намерил, след оплаквания, че е бил „airbrushed“ от шоуто на BBC.

Атънбъроу и гигантското морско чудовище, което спечели широко признание, беше критикувано само за споменаването на откривателя на черепа на плиозавъра, Филип Джейкъбс, само в надписите в края на програмата.

Джейкъбс каза, че е ужасен, като се оплака на страницата си във Facebook: „Бях напълно изтрит от собственото си откритие, дори не се споменава. Нямам думи.“

Той забеляза вкаменената муцуна на 150-годишния плиозавър по време на разходка по плажа в залива Кимъридж, Дорсет, през април 2022 г. Откритието му разпали усърден проект за изкопаване на останалата част от 2-метровия (6 фута 5 инча) череп от скалите, документиран от Attenborough и BBC. Смята се, че екземплярът е нов вид плиозавър.

69-годишният Джейкъбс, художник и текстилен дизайнер, предостави видеозапис от момента, в който вкаменелостта е открита и беше интервюиран от BBC, но по време на филма той беше наричан само „ентусиаст на изкопаемите“.

Петиция, призоваваща за по-голямо признание за Джейкъбс, привлече повече от 600 подписа в рамките на 24 часа след се стартира.

Писателката Анна Морел, която започна петицията, каза: „Тази находка се цитира като един от най-значимите вкаменелости, откривани някога. Уникален е. Огромен е. Значително е.

„И все пак името на Филип е ефективно изтрито от историческите записи. Отново и отново тези с власт и влияние намаляват или изтриват имената на по-малко известни граждански учени от записа. Фосилът трябва да бъде кръстен на него и BBC трябва да редактира програмата, за да добави името му.”

Д-р Дийн Ломакс, палеонтолог, автор и водещ, каза: „ Филип Джейкъбс заслужава огромна заслуга не само за това, че направи откритието, но и за това, че то беше запазено за науката. За тях (BBC) е истински пропуск да не са – най-малкото – проверили името на Филип.“

Волфганг Грулке, палеонтолог от Дорсет, каза: „Това се е случвало и преди, разбира се, започвайки с нашата собствена Мери Анинг. Колекционерите също са важни. Анинг е бил ловец на вкаменелости от 19-ти век, чиято работа обикновено не е била кредитирана в доминирана от мъже област.

Експертът Стив Етчес помогна да се разкрие останалата част от фосила на плиозавъра. Тази седмица екземплярът беше изложен в Etches Museum в Дорсет и беше видян на първия ден от почти 500 посетители, рекорден брой.

Говорител на BBC каза: „ Продуцентският екип работи с Филип Джейкъбс, за да включи филма за неговото откритие в документалния филм и той беше кредитиран в края.

„Тази програма засягаше предимно разкопките, подготовката и научния анализ на целия череп на плиозавър.“

Източник: theguardian.com