Професор Питър Хигс почина на 94 години: Почина физик, носител на Нобелова награда, който предсказа откритието на бозона на Хигс „Божията частица“
Снимка: thesun.co.uk
The Sun | 2024-04-09 | 18:53:03

Физик, носител на НОБЕЛОВА награда, който предсказа бозона на Хигс „Божията частица“, почина на 94 години.

Професор Питър Хигс е починал заобиколен от семейството си в дома си вчера, потвърдиха от Единбургския университет.

Физикът, който беше най-известен с предсказването на бозона на Хигс или „Божията частица“, почина след кратко боледуване.

Вече валят почести за „наистина надарения учен, чиято визията и въображението са обогатили познанията ни за света, който ни заобикаля“.

Университетът в Единбург днес потвърди смъртта му

В изявление се казва: „Потвърдено е, че професор Питър Хигс е починал на 94-годишна възраст.

„Той почина в понеделник, 8 април, мирно в дома си след кратко боледуване.

„Семейството му помоли медиите и обществеността да зачитат поверителността им в този момент.“

Проф Питър Матисън, директорът на университета, отдаде почит на Хигс.

Той каза: „Питър Хигс беше забележителна личност – наистина надарен учен, чиято визия и въображение обогатиха познанията ни за света, който ни заобикаля.

„Пионерската му работа мотивира хиляди учени и неговото наследство ще продължи да вдъхновява много повече за следващите поколения.“

Хигс получи Нобелова награда за физика през 2013 г. за работата си през 1964 г.

Това тогава работата му показа как бозонът спомага за свързването на Вселената, като придава на частиците тяхната маса.

Бозонът на Хигс беше потвърден на 4 юли 2012 г. след десетилетия дебат.

Професорът изтри сълзата, когато беше направено съобщението.

Тогава той каза: „Никога не съм очаквал това да се случи през живота ми и ще помоля семейството ми да сложи малко шампанско в хладилника.“

Откриването на Хигс бозона – или „Божията частица“ – беше монументално.

Частицата придава маса на материята и държи физическата тъкан на Вселената заедно.

blockquote class="article__quote">

Пионерската му работа е мотивирала хиляди учени и наследството му ще продължи да вдъхновява много повече за следващите поколения.

Има още много за да научите за това.

Епохалното откритие на частицата беше направено в Големия адронен колайдер (LHC) – разбивачът на атоми „Големият взрив“ близо до Женева.

Беше обявено точно преди 10 години от Cern, Европейската организация за ядрени изследвания.

Напредъкът, постигнат оттогава за определяне на неговите свойства, позволи на физиците да направят големи крачки напред в нашето разбиране за Вселената.

Изследователите са успели да измерят масата на Хигс бозона, която е фундаментална природна константа, която не е предвидена от Стандартния модел.

Освен това, заедно с масата на най-тежката известна елементарна частица, топ кварк и други параметри, масата на Хигс бозона може да определи стабилността на вакуума на Вселената.

Но изследователите казват, че все още има много въпроси без отговор относно частицата, като: може ли тя да взаимодейства с тъмната материя и да разкрие природата на тази мистериозна форма на материя?

Какво генерира масата и самовзаимодействието на Хигс бозона и дали има близнаци или роднини са други въпроси, които остават без отговор.

Източник: thesun.co.uk