„Странни“ нови радиоизбухвания в космоса вълнуват и объркват астрономите
Снимка: nypost.com
New York Post | 2023-12-15 | 21:34:18

„Странни“ нови радиоизбухвания в космоса вълнуват и объркват астрономите

Звъни ли ET вкъщи?

Астрономите направиха някои разтърсващи разкрития относно бързите радиоизбухвания (FRBs), мистериозни и мощни проблясъци на междугалактическа светлина, които объркват учените от години. Те потенциално биха могли да ги насочат една стъпка по-близо до разкриването на механизмите на тревожните космически явления.

Те описаха своите новаторски и „странни“ прозрения наскоро в проучване, публикувано в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society

„Тази работа е вълнуваща, защото предоставя както потвърждение на известни свойства на FRB, така и откриване на някои нови“, каза д-р София Шейх, водещ автор и постдокторант в SETI (Института за търсене на извънземен разум). .

За непосветените FRB са кратки, интензивни проблясъци на радиовълни от дълбокия космос”, които могат да генерират за една милисекунда толкова енергия, колкото слънцето за една година, според Space.com.

Някои FRB се появяват само веднъж, докато други, известни като повторители, изпращат множество сигнали — като космически морзов код.

Засечени за първи път през 2007 г., оттогава са наблюдавани стотици от тези междугалактически предавания, излъчвани от далечни точки във Вселената. Досега учените са проследили само 50 FRB обратно до техните точки на произход, докато повечето не могат да бъдат проследени с настоящите технологии за изследване на космоса.

За да хвърлят светлина върху това конкретно небесно събитие, изследователите използваха обновената телескопична решетка Allen (ATA), за да проведат подробно наблюдение на повтарящ се FRB 20220912A.

След повече от 541 часа наблюдение, междузвездните говорещи за вятъра записаха 35 FRB, обхващащи широк диапазон в долната част на честотния спектър.

Тогава те направиха удивително разкритие: За първи път учените забелязаха спад в централната честота на изблиците, подобно на, както CNN описа, свирене на небесен слайд.

Този спад стана очевиден, когато изследователите преведоха сигналите в звук с ноти на ксилофон – подобно на симфонията на космически кораб от „Близки срещи от третия вид“.

За съжаление, за разлика от други FRB, 20220912A не показва специфичен модел на изблиците, което може би демонстрира тяхната непредсказуемост, и изследователите не спекулират какво може да означава променливата честота.

Въпреки революционното изследване учените все още са далеч от откриването на тайната зад тези междузвездни радиовълни.

„Ние стесняваме източника на FRB, например, до екстремни обекти като магнетари [неутронни звезди с мощни магнитни полета], но нито един съществуващ модел не може да обясни всички свойства, които са наблюдавани досега,“ каза д-р Шейх.

Тя се надява, че телескопи като ATA ще „помогнат за предоставянето на нов ъгъл на изключителните мистерии в науката за FRB.“

През октомври астрономите откриха FRB на 8 милиарда години — идентифициран като FRB 20220610A — който продължи само една милисекунда, но освободи количеството енергия, което нашето слънце излъчва за три десетилетия.

Източник: nypost.com