Учени твърдят, че ДНК тестът може да открие 18 ракови заболявания в ранен стадий
Снимка: theguardian.com
The Guardian | 2024-01-09 | 01:36:35

Американската биотехнологична фирма проектира по-евтин, по-малко инвазивен скринингов тест за много ракови заболявания, който според него може да промени играта

Андрю Грегъри Здравен редактор@andrewgregory вторник, 9 януари 2024 г. 18.30 ч. EST

Учените са разработили прост ДНК тест, който може да идентифицира 18 ракови заболявания в ранен стадий, които според експертите могат да представляват медицински „променител на играта“.

Ракът представлява един на всеки шест смъртни случая в света, но ранното откриване може значително да подобри резултатите. Съществуващите скринингови тестове имат недостатъци, включително инвазивност, цена и ниски нива на точност за ранен стадий на заболяването.

Сега американски изследователи са проектирали тест, който анализира протеини в кръвта и може да избира до 18 ракови заболявания в ранен стадий, представляващи всички основни органи в човешкото тяло.

Специфични кръвни протеини вече могат да се използват за ранно откриване и наблюдение, но досега на тестовете липсваше чувствителност – точност на откриване на тези с рак – и специфичност – точност на изключване на тези без рак, казаха изследователите.

Екипът от американската биотехнологична фирма Novelna каза, че техният тест е надминал други разчитат на туморна ДНК в кръвта и имат „много по-голяма чувствителност“ от теста на Galleri, изпробван от NHS в Обединеното кралство.

Чрез разглеждане на протеини в кръвта плазма, експертите са успели да разграничат раковите проби от нормалните и дори да разграничат различните видове рак „с висока точност“, казаха те. Изследването също така откри доказателства, че сигналите за ракови протеини е вероятно да бъдат специфични за пола. скринингов тест за множество ракови заболявания за ранно откриване на 18 солидни тумора, които обхващат всички основни човешки органи на произход за такива ракови заболявания в най-ранния стадий на тяхното развитие с висока точност.“

Те добавиха: „Това може да промени насоките за скрининг, превръщайки този плазмен тест в стандартна част от рутинните прегледи.“

„Тези констатации проправят пътя за разходо- ефективен, много точен скринингов тест за множество ракови заболявания, който може да се приложи в мащаб на цялото население.”

Бяха събрани проби от кръвна плазма от 440 души, диагностицирани с 18 различни вида рак и от 44 здрави кръводарители.

След това екипът идентифицира протеини, които показват ранен стадий на рак и къде произлизат в тялото „с висока точност“.

Екипът написа: „На етап I (най-ранният стадий на рак) и при специфичност от 99%, нашите панели успяха да идентифицират 93% от раковите заболявания сред мъжете и 84% от раковите заболявания сред жени.

„Нашите панели за специфична за пола локализация се състоеха от 150 протеина и успяха да идентифицират тъканта на произхода на повечето видове рак в повече от 80% от случаите.“

Анализът на плазмения протеин също показа, че почти всички те присъстват в много ниски нива. Това показва значението на ниско ниво на протеини за подхващане на предраково заболяване и заболяване в ранен стадий, преди туморът да е имал време да причини значителни щети, каза екипът.

Въпреки това, екипът каза, че техният сравнително малък размер на извадката означава, че са необходими допълнителни проучвания при по-големи групи от хора.

Д-р Мангеш Торат от Центъра за превенция на рака към Института за превантивна медицина Wolfson , който не е участвал в проучването, каза, че остават въпроси относно теста и са необходими още проучвания.

„Интересните аспекти на този анализ обаче са много по-висока чувствителност за ракови заболявания в стадий I в сравнение с други подобни анализи в развитието и специфични за пола разлики в ефективността, които са биологично и клинично значими“, каза той.

„Ако ефективността на анализа в бъдеще, добре -проектираните последователни проучвания са някъде близо до това, което предполага това предварително проучване, тогава наистина може да промени играта.“

Проф. Пол Фароа, експерт по епидемиология на рака в Cedars-Sinai Medical Сентър, който също не е участвал в проучването, приветства констатациите, но призова за повишено внимание.

„Прости кръвни тестове, които могат да открият много различни видове рак в ранните стадии (тестът е чувствителен ) и не генерират фалшиви положителни резултати (тестът е специфичен) са свещен граал за ранно откриване“, каза той.

„Този ​​документ докладва за първоначалните резултати от разработването на един такъв тест. Въпреки че резултатите показват известно обещание, твърде рано е да сме сигурни, че този тест ще се окаже полезен за ранно откриване на рак.“

Източник: theguardian.com