Учените откриха древен херпесен вирус в останки на 50 000 години и искат да го върнат към живот
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2024-05-14 | 21:28:04

Учените откриха древни вируси, заключени в костите на неандерталец, които са на 50 000 години - и експертите могат да бъдат настроени да ги пресъздадат.

Следи от вируса на херпес - който е отговорен за херпеса, заедно с остатъци от полово предавания папиломен вирус и аденовируса, известен още като обикновена настинка - бяха открити в ДНК на двама неандерталци. Двамата праисторически хора са били мъже и останките им са намерени в пещера в Русия. Експертите отдавна теоретизират, че неандерталците може да са изчезнали поради вируси и това последно откритие може да придаде тежест на идеята.

Екипът, който направи откритието, сега планира да опита и синтезира „вирусите, подобни на Джурасик парк ”, за да видите как се сравняват със съвременните. „Тези подобни на Джурасик парк вируси биха могли след това да бъдат изследвани за техните репродуктивни и патогенни черти и да бъдат сравнени с днешните аналози“, каза Марсело Брионес, водещият автор на изследването, пред NewScientist.

„Скептичен съм, че това може да се постигне предвид липсата на пълно разбиране за това как ДНК на вирусите се уврежда и как да се реконструират възстановените части в пълен вирусен геном“, добави той. „Освен това взаимодействието хост-вирус, особено в напълно различна среда, е нещо, което трябва да се вземе предвид.“ Останките са открити в руските планини Алтай в Сибир, в пещерата Чагърская. Останките са сред група от девет души, открити през 2022 г., които споделят ДНК, което означава, че са роднини.

Те успяха да секвенират данните за генома на неандерталците, давайки удивителен поглед върху тяхната ДНК. Те са успели да установят, че вирусните следи в останките не са попаднали там от животни или съвременни хора, които са ги заразили.

„Херпесвирусите, по-специално, може да са били основна причина за измирането на неандерталците“, се казва в доклада каза, но добави, че са необходими повече тестове, за да се уверят в техните открития. „Взети заедно, нашите данни показват, че тези вируси може да представляват вируси, които наистина са заразили неандерталците“, каза Брионес.

Резултатите имат смисъл, каза Брайонес, като се има предвид, че съвременните хора са заразени с около 10 болести през живота си , беше вероятно да открият някои доказателства за вирусна инфекция сред нашите древни предци. Сред групата от девет генетични тестове разкриха, че две са дъщеря и нейният баща, докато бащата е свързан с двама други мъже в групата, като вероятно споделя една и съща баба.

Смята се, че групата, чиято възраст варира от деца през тийнейджъри до възрастни, е починала по едно и също време, но учените не знаят как, без признаци на погребение. Надяваме се новите открития да хвърлят повече светлина върху това, което е довело до изчезването на неандерталците преди около 40 000 години.

Източник: mirror.co.uk