Учените откриват протеин, който може да се бори със стареенето и да предотврати заболявания, свързани с възрастта
Снимка: euronews.com
Euro News | 2024-01-05 | 18:02:04

Японски учени са идентифицирали протеин, който може да играе ключова роля в поддържането на две субклетъчни структури, свързани със стареенето и болестите.

Изследователите са идентифицирали протеин, който може да отвори нови пътища за лечение на заболявания, свързани с възрастта.

Протеинът помага да се изчистят увредените органели, субединици на клетката, които изпълняват важни функции в и са жизненоважни за функционирането му.

Две от тях - митохондриите и лизозомите - помагат съответно за производството на енергия в клетките и ги поддържат здрави.

Увреждането на тези органели до стареенето и много заболявания, включително невродегенеративни заболявания като болестта на Паркинсон, Алцхаймер, болестта на Хънтингтън и амиотрофична латерална склероза (ALS).

В ново проучване, публикувано в , учени от японския университет в Осака и други медицински училища казват, че протеинът, т.нар. хексокиназен домейн, съдържащ 1 (HKDC1), помага за защитата както на митохондриите, така и на лизозомите.

„Модулирането на функцията на HKDC1 може да предотврати клетъчното стареене, което е свързано със стареенето и свързаните с възрастта заболявания“, старши автор Шухей Накамура, който е професор по биохимия в Медицинския университет в Нара, каза пред Euronews Next.

Клетъчното стареене е, когато клетките спрат да се делят, което може да попречи на клетките да станат ракови, но допринася за стареенето. Изследователи, че някои проучвания предполагат, че предотвратяването на стареенето може да противодейства на стареенето на човека и свързаните с възрастта заболявания.

Учените смятат, че са открили тайната на стареенето - и тя е скрита в червата ни

Това проучване също така изрично споменава, че HKDC1 може въздействат върху рак на белите дробове и черния дроб.

„Клетъчното стареене се предполага, че има причинно-следствена роля за много заболявания, свързани с възрастта, включително невродегенеративни заболявания, сърдечно-съдови заболявания, фиброза и слабост“, каза Накамура.

„Така че функцията на HKDC1 потенциално влияе върху тези заболявания, като предотвратява клетъчното стареене“.

Как този протеин защитава органелите?

Митохондриите действат, за да създават енергия за клетката. Когато са увредени, те трябва да бъдат отстранени, за да може клетката да оцелее.

Невродегенеративни заболявания могат да възникнат, когато увредените митохондрии се натрупват, според .

Отстраняването на увредените митохондрии става чрез процес наречен „митофагия“ и зависи от протеини, наречени PINK1 и Parkin.

Учените откриха, че протеинът HKDC1 и неговото взаимодействие с друг протеин, наречен транскрипционен фактор EB (TFEB), е от решаващо значение за това отстраняване на увредени митохондрии .

Те също откриха, че намаляването на HKDC1 пречи на лизозомното възстановяване.

„HKDC1 е локализиран в митохондриите, нали? Е, това също се оказва критично за процеса на възстановяване на лизозомите“, добави Накамура в изявление.

„Виждате ли, лизозомите и митохондриите контактуват помежду си чрез протеини, наречени VDAC. По-конкретно, HKDC1 е отговорен за взаимодействието с VDAC; този протеин е от съществено значение за контакта между митохондриите и лизозомите и по този начин за възстановяването на лизозомите”.

Изследователите казват, че поддържането на митохондриите и лизозомите преди е било слабо разбрано.

Източник: euronews.com