Вкаменелост на „кошмарен“ морски гущер от епохата на динозаврите е открит
Снимка: bbc.com
BBC News | 2024-03-05 | 20:38:18

Вкаменелост на „кошмарен“ морски гущер от епохата на динозаврите е открит

Казват учени те са открили вкаменелости, принадлежащи на "кошмарен" вид морски гущер, който е ловувал в океаните преди 66 милиона години.

Съществото, Khinjaria acuta, е било около 26 фута (8 метра) ) дълъг - същият като на орка - и имаше "подобни на кама" зъби.

Изследователите казаха, че видът е живял заедно с динозаври като Тиранозавър Рекс и Трицератопс .

Изследването се основава на анализ на череп и други скелетни останки, намерени в мина в Мароко.

Д-р Ник Лонгрич от университета в Бат, който ръководи проучването, пише, че "откачените" видове имат "лице на демон и зъби като ножове."

Неговите зъби и силна челюст придаваха на създанието "кошмарен вид" и "ужасна сила на ухапване", казаха изследователите.

То също ръководеше екипа върху намирането на идеалното име за вида.

"Думата khinjar е арабска дума за "кинжал", а acuta е латинска за "остър", така че буквално , „остър кинжал“ или „остър нож““, добави д-р Лонгрич.

Khinjaria acuta е член на семейство гигантски морски гущери, известни като мозазаври, далечни роднини на днешните комодски варани и анаконди.

Изследователите смятат, че гущерът е само един от редицата най-добри хищници, обитавали Атлантическия океан край бреговете на Мароко.

„Това е една от най-разнообразните морски фауни, наблюдавани навсякъде и по всяко време в историята, и е съществувала точно преди морските влечуги и динозаврите да изчезнат“, каза д-р Лонгрич.

Както мозазаврите, така и динозаврите са изчезнали към края на периода късна креда, преди около 66 милиона години.

Тяхното изчезване е отворило моретата за китове, тюлени и риби като риба меч и риба тон. Но това също така означаваше, че в съвременните морски хранителни вериги има по-малко върхови хищници.

"Изглежда, че е имало огромна промяна в структурата на екосистемата в последните 66 милиона години", каза д-р Лонгрич.

"Това невероятно разнообразие от висши хищници в късната креда е необичайно и ние не виждаме това в съвременния морски общности.

"Не знаем дали има нещо в морските влечуги, което е причинило екосистемата да бъде различна, или плячката, или може би околната среда.

"Но това беше невероятно опасно време да бъдеш риба, морска костенурка или дори морско влечуго."

Източник: bbc.com