Американски космически кораб изгоря над Южния Пасифик след неуспешна мисия на Луната
Снимка: france24.com
France 24 News | 2024-01-19 | 08:31:03

Осакатен американски космически кораб е изгубен над отдалечен регион на Южния Пасифик, вероятно изгаряйки в атмосферата в огнен край на неуспешната му мисия да кацне на Луната.

Спускаемият апарат Peregrine на Astrobotic беше изстрелян на 8 януари в рамките на експериментално ново партньорство между НАСА и частната индустрия, предназначено да намали разходите за американските данъкоплатци и да постави началото на лунната икономика.

Но той претърпя експлозия малко след като се отдели от ракетата си и имаше е имало изтичане на гориво, повреждайки външната му обвивка, както и правейки невъзможно достигането до местоназначението си.

В последната си актуализация Astrobotic публикува на X, че е загубил контакт с космическия си кораб малко преди 2100 GMT в четвъртък, средата на сутринта в петък в местната часова зона, което показва "контролирано повторно влизане над открити води", както беше предвидено.

Базираната в Питсбърг компания добави, че ще изчака независимо потвърждение за съдбата на Перегрин от съответните държавни органи. Предишна актуализация предостави координати за повторно влизане в атмосферата на няколкостотин мили (километра) южно от Фиджи, макар и с голяма граница на грешка.

Инженерите бяха изпълнили серия от малки изгаряния на двигателя, за да позиционират компактния робот с размерите на количка за голф над океана, за да „сведе до минимум риска от отломки да достигнат сушата“.

Astrobotic също туитна снимка, направена от космическия кораб в последния му ден, разкриваща полумесеца на Земята, докато се позиционира между Слънцето и нашата планета.

Перегрин работи повече от 10 дни в космоса, вълнувайки ентусиасти дори след като стана ясно, че Astrobotic няма да успее в целта си да бъде първата компания, която ще постигне контролирано кацане на Луната - и първото американско меко кацане от края на ерата на Аполо , преди повече от пет десетилетия.

NASA е платила на компанията повече от 100 милиона долара по програмата Commercial Lunar Payload Services (CLPS), за да изпрати своите научни инструменти до Луната, докато се подготвя да изпрати американски астронавти обратно в безплодния свят по-късно през това десетилетие по програмата Artemis.

Astrobotic също превозва по-цветен товар от името на частни клиенти, като ДНК и кремирани останки на около 70 души, включително създателя на Стар Трек Джийн Родънбери и автора на научна фантастика Артър С. Кларк .

Въпреки че този път не се получи, служителите на НАСА изясниха своята стратегия за „повече удари към вратата“ означава повече шансове за гол. Следващият опит в рамките на CLPS, от базираната в Хюстън Intuitive Machines, стартира през февруари.

Лунният снайперист на японската космическа агенция, който стартира през септември, ще бъде следващият космически кораб, който ще направи опит за меко докосване до Луната, прочуто трудно постижение , малко след полунощ японско време в събота (15:00 GMT в петък).

Ако успее, Япония ще бъде петата нация, постигнала това постижение, след Съветския съюз, Съединените щати, Китай и Индия.

(AFP )