Доказателство за бактерии, причиняващи кариес, открити в 4000-годишни човешки кътници
Снимка: breakingnews.ie
Breaking News | 2024-03-27 | 11:08:19

Учените откриха доказателства за бактерии, които причиняват кариес и заболяване на венците в 4000-годишни човешки кътници.

Хванати в зъбните останки, които бяха открити от варовикова пещера в Ко Лимерик, изследователите откриха „безпрецедентно количество“ от ДНК на streptococcus mutans, вид бактерии в човешката уста, отговорни за кариесите.

Смята се, че зъбите са принадлежали на мъж от периода на бронзовата епоха.

Екипът каза, че е открил и други видове микроби, свързани със заболяване на венците, включително Tannerella forsythia.

Въз основа на техния анализ учените са успели да реконструират геномите, пълния набор от генетичен материал, на древните бактерии.

Изследователите казаха, че работата им, публикувана в списанието Molecular Biology and Evolution, помага хвърли представа за това как човешката диета се е развивала през вековете, особено във връзка с консумацията на захар.

Те също казаха, че е „изключително рядко“ да се намери S. mutans в проби от древни зъби, тъй като тази бактерия произвежда киселини, които причиняват кариес, но също така разгражда ДНК.

Изследователите казаха, че условията в пещерата в Killuragh, която е хладна, суха и алкална, може да са помогнали за „изключителното запазване“ на ДНК на S. mutans.

Лара Касиди, асистент професор в колежа Тринити в Дъблин, каза: „Бяхме много изненадани да видим такова голямо изобилие от мутанти в този зъб на 4000 години.

„Това е изключително рядка находка и предполага, че този човек е бил изложен на висок риск от развитие на кариес точно преди смъртта си.“

Въпреки това, изследователите смятат, че „високото изобилие“ на S. mutans ДНК в корена на един зъб също може потенциално да показва дисбаланс или смущение в микробната общност в устата.

Те казаха, че въз основа на техния ДНК анализ и двете бактерии са се променили драстично от бронзовата епоха до днес, но добавя, че любовта на човечеството към захарта през последните години може да е имала „прекомерно въздействие“ върху тяхната еволюция.

S. mutans е в състояние да метаболизира захарите от храните, уловени в зъбите, за да произведе киселини, позволявайки на тази бактерия да „процъфтява“, което й дава предимство пред други подобни видове бактерии, добавиха изследователите.

Проф Касиди каза : "С. mutans е много умел в размяната на генетичен материал между щамове.

„Това позволява изгодна иновация да бъде разпространена в линиите на mutans, вместо една линия да стане доминираща и да замени всички останали.“

Екипът каза, че археолозите са наблюдавали увеличение на зъбните кухини в скелетните останки, когато хората са започнали да възприемат отглеждането на зърнени култури, но кариесът е станал много по-често срещан в ранния модерен период, започващ около 1500 г. сл. н. е.

Източник: breakingnews.ie