Екзопланетната мисия на ESA Cheops открива рядка звездна система на 100 светлинни години от Земята
Снимка: euronews.com
Euro News | 2023-11-29 | 23:00:06

Европейска космическа мисия откри орбитално резонансна система, която разказва на астрономите за формирането и еволюцията на планетарната система.

Европейската космическа агенция (ESA) има редица текущи мисии за откриване и изследване на екзопланети, които са планети извън нашата слънчева система.

Една от тези мисии, Хеопс (CHaracterising ExOPlanet Satellite) откри рядка звездна система, която се намира на около 100 светлинни години от нас.

Това е важна находка, защото може да ни разкаже за формирането и еволюцията на планетарната система, според ESA.

Хеопс е ​​открил, че звездата, наречена HD110067, има поне шест планети, обикалящи около нея, и орбиталната конфигурация на тези планети показва, че системата е до голяма степен непроменена, откакто е била формирана, преди повече от милиард години.

Телескоп Евклид: Мисията на ESA за „тъмната вселена“ изпраща зашеметяващи първи изображения на далечни галактики

"Смятаме, че само около един процент от всички системи остават в резонанс", каза Рафаел Луке от астрономическия отдел на Чикагския университет. Ето защо HD110067 е специален и кани за по-нататъшно проучване.

„Той ни показва девствената конфигурация на планетарна система, която е оцеляла недокосната“.

Спадовете в яркостта на звездата бяха открити за първи път от Транзитният сателит на НАСА за проучване на екзопланети (TESS) през 2020 г. - знак, че може да има планети, преминаващи между звездата и нашата гледка към нейната светлина.

Първоначално астрономите смятаха, че данните разкриват две възможни планети, но две години по-късно нови данни от TESS показаха, че първоначалната хипотеза няма смисъл, но вместо това представиха доказателства за две различни възможни планети.

>

„Тогава решихме да използваме Хеопс. Търсихме сигнали сред всички потенциални периоди, които тези планети биха могли да имат“, каза Луке.

ESA планира да се върне към астероида, изместен от курса миналата година от Мисията DART на НАСА

Планети в „орбитален резонанс“

Планетите са в орбитален резонанс, което означава, че техните орбитални периоди могат да бъдат изразени като съотношение на две цели числа.

В случая от HD110067, беше установено, че най-външната планета се върти в орбита за 20,519 дни, почти точно 1,5 пъти орбиталния период на следващата планета с 13,673 дни. Това от своя страна е почти 1,5 пъти орбиталния период на вътрешната планета, с 9,114 дни.

Сравнявайки тези данни с все още необяснените данни, екипът успя да идентифицира, че има още три планети в системата.

„Хеопс ни даде тази резонансна конфигурация, която ни позволи да предвидим всички останали периоди. Без това откриване от Хеопс би било невъзможно“, обясни Луке.

Орбитално резонансна планета системите са много редки, тъй като по-голямата част от системите са прекъснали естествената еволюция на планетарните орбити. Това може да се дължи на масивна планета в системата, която засяга по-малките с по-големия си гравитационен ефект, близка среща с преминаваща звезда или дори удар на една от планетите.

ESA планира да се върне към астероида изместен от курса миналата година от мисията DART на НАСА

"Както се изразява нашият научен екип: Хеопс прави изключителни открития, които звучат обикновено. От само три известни шестпланетни резонансни системи, това сега е втората открита от Хеопс и само за три години операции", каза Максимилиан Гюнтер, учен от ESA по проекта Cheops.

Другите специални мисии на ESA за екзопланети са Plato и Ariel.

Plato се планира да бъде изстрелян през 2026 г. и ще използва своя набор от камери, за да изучава подобни на Земята екзопланети в орбити до обитаемата зона на подобни на Слънцето звезди, измерване на размера на планетата и откриване на екзолуни и пръстени около тях.

Междувременно се планира Ариел да бъде изстрелян през 2029 г. и ще анализира химическия състав на атмосферата на екзопланетите.

Резултатите от трите мисии трябва да разкрият какви са екзопланетите и техните системи и да кажат ни колко уникална е собствената ни слънчева система.

Източник: euronews.com