Физикът, носител на Нобелова награда в Обединеното кралство, Питър Хигс умира на 94-годишна възраст
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-04-09 | 23:30:58

Физикът Питър Хигс, чиято теория за неоткрита частица във Вселената промени науката и беше оправдана от откритие, спечелило Нобелова награда половин век по-късно, почина на 94 години, съобщи университетът в Единбург във вторник.

Откриването на бозона на Хигс през 2012 г. в изследователския център на CERN близо до Женева беше широко приветствано като най-големият напредък в познанието за космоса от повече от 30 години и насочи физиката към идеи, които някога са били научна фантастика.

„За мен лично това е просто потвърждение на нещо, което направих преди 48 години, и е много задоволително да се докаже, че съм прав по някакъв начин“, каза британският учен пред Ройтерс тогава.

„В началото нямах никакви очаквания, че ще съм все още жив, когато това се случи.“

Университетът в Единбург, където Хигс заемаше професорска катедра в продължение на много години, съобщи, че той е починал мирно в понеделник у дома след кратко боледуване.

„Питър Хигс беше забележителна личност – наистина надарен учен, чиято визия и въображение обогатиха познанията ни за света, който ни заобикаля“, каза професор сър Питър Матисън, директор и заместник-канцлер на университета.

Хигс се описва като „некомпетентен“ в лабораторията по физика в училище и в началото предпочита математиката и химията. Но вдъхновен от квантовия физик Пол Дирак, който е посещавал същото училище, той продължава да специализира теоретична физика.

Това, което стана известно като бозон на Хигс, ще разреши загадката откъде няколко фундаментални частици получават масата си: чрез взаимодействие с невидимото „поле на Хигс“, което прониква в пространството.

Това взаимодействие, известно като механизма "Браут-Енглерт-Хигс", спечели на Хигс и белгиеца Франсоа Енглер Нобеловата награда по физика през 2013 г. Сътрудникът на Енглерт Робърт Браут почина през 2011 г.

„Невероятно нещо“

През 1964 г. първата статия на Хигс за модела беше отхвърлена от академично списание по физика в CERN като „без значение за физиката“. Неговата ревизирана статия, макар и публикувана седмици след тази на Енглерт и Браут, беше първата, която изрично предсказа съществуването на нова частица.

„През един уикенд … постепенно осъзнах, че знам две неща, които трябва да бъдат събрани“, каза той. „Трябваше да се върна в офиса си в понеделник и да проверя дали не съм направил грешка относно това.“

Примамливата визия обещаваше да запълни празнина в „Стандартния модел“ – основната теоретична рамка на физиката – само ако можеше да се докаже съществуването на частицата.

В продължение на почти три десетилетия физиците от CERN и Fermilab в Чикаго възпроизвеждаха „Големия взрив“, като разбиваха частици заедно, надявайки се да зърнат бозона на Хигс в получените мини-експлозии.

Огромният голям адронен колайдер на CERN най-накрая се оказа чукът, необходим за счупване на гайката, и през 2012 г. два експеримента там независимо откриха бозона на Хигс.

Енглерт и Хигс бяха в препълнената аудитория в CERN, за да чуят съобщението за откритието, докато стотици хиляди гледаха онлайн.

„Достигнахме крайъгълен камък в нашето разбиране за природата“, каза генералният директор на CERN Ролф Хойер, предизвикан от бурни аплодисменти.

Хигс, очевидно поразен, с изпъкнали очи, каза на колегите си изследователи: „Невероятно нещо е, че се е случило през живота ми.“

„Каква награда?“

Бозонът на Хигс завърши стандартния модел, но пълното му разбиране е в процес на работа. Неговото откритие позволи на теоретиците да насочат вниманието си към огромната част от Вселената, която остава необяснена, както и към езотерични идеи като възможността за паралелни вселени.

Атеист, Хигс ненавиждаше прозвището „Божията частица“, което авторите на заглавия често даваха на бозона, носещ неговото име.

Той имаше силни възгледи за това какво е добро и лошо за науката и се отказа от движението за ядрено разоръжаване, когато то започна кампания срещу овладяването на ядрената енергия.

През 1962 г. Хигс се жени за Джоди Уилямсън, американски лингвист и борец за ядрено разоръжаване, която почина през 2008 г. Те имат двама сина.

Хигс беше скромен относно постиженията си и се срамуваше от медиите. В интервю за уебсайта на Нобеловата награда той разказа как на сутринта, когато трябваше да бъде обявена Нобеловата награда за 2013 г., той очакваше медийното внимание и предприе стъпки да го избегне.

Той напусна къщата си в Единбург, където беше почетен професор в университета, и отиде на разходка из пристанището, а след това на обяд и художествена изложба.

На път за вкъщи бивш съсед го поздрави за наградата.

„Казах: „Каква награда?“, спомня си той, като се смееше.

Репортаж от Робърт Еванс и Том Майлс, допълнителен репортаж от Фарук Сюлейман; редакция от Правин Чар и Марк Хайнрих