Ловците на астероиди-убийци забелязват 27 500 пренебрегнати космически скали
Снимка: nytimes.com
New York Times | 2024-04-30 | 17:01:34

Ловците на астероиди-убийци забелязват 27 500 пренебрегнати космически скали

Преди няколко години екип от изследователи, посветен на намирането на астероиди-убийци, преди те да ни убият, измисли хитър трик.

Вместо да сканират небето с телескопи за астероиди, учените са написали алгоритъм, който пресява стари снимки на нощното небе, откривайки около 100 астероида, които са били пренебрегнати в тези изображения.

Във вторник тези учени, заедно с Института за астероиди и Университета на Вашингтон, разкриха още по-голяма награда: 27 500 новоидентифицирани тела от слънчевата система.

Това е повече, отколкото бяха открити от всички световни телескопи миналата година.

„Това е голяма промяна“ в начина, по който астрономическите изследвания ще се проведе, каза Ед Лу, изпълнителен директор на института, който е част от B612 Foundation, група с нестопанска цел, която д-р Лу помогна да открие.

усилия за „планетарна защита“, предприети от НАСА и други организации около свят.

Повечето от космическите скали, идентифицирани от института, се намират в главния астероиден пояс, между орбитите на Марс и Юпитер. Други, известни като троянци, са в капан в орбитата на Юпитер. Търсенето също така откри някои малки светове много по-далеч, известни като обекти от пояса на Кайпер, отвъд орбитата на Нептун.

„Много велика наука тук“, каза д-р. Лу, бивш астронавт на НАСА, който отбеляза, че в бъдеще ключът към астрономическите открития може да не е повече време за наблюдение на телескопи, а по-скоро по-мощни компютри, които да прехвърлят огромни количества от вече събрани наблюдения.

Исторически погледнато, астрономите са забелязвали нови планети, астероиди, комети и обекти от пояса на Кайпер, като са снимали една и съща част от небето няколко пъти в рамките на една нощ. Моделът на далечните звезди и галактики остава непроменен. Но обекти, които са много по-близо, в рамките на слънчевата система, се движат забележимо в рамките на няколко часа.

Множество наблюдения на движещ се обект, наречен „tracklet“, очертават неговия път, предоставящ достатъчно информация, за да даде на астрономите добра представа къде да гледат през друга нощ и да определят орбитата му.

новата обсерватория Vera C. Rubin в Чили, която се очаква да започне работа следващата година. 8,4-метровият телескоп, финансиран от Националната научна фондация и Министерството на енергетиката, многократно ще сканира по-голямата част от нощното небе, за да проследи промените с времето.

В момента, телескопът Rubin трябва да сканира една и съща част от небето два пъти на нощ, ритъм, предназначен да забелязва астероиди. С THOR телескопът може да не се нуждае от второто преминаване, което може да му позволи да покрие два пъти повече площ.

„Повечето научни програми биха се радвали да се преместят от базата -линеен ритъм с две наблюдения до само едно наблюдение на нощ“, каза Желко Ивезич, професор по астрономия във Вашингтонския университет, който служи като директор на Rubin construction.

Алгоритъмът може да увеличи броя на астероидите, които Рубин може да намери, може би достатъчно, за да изпълни мандата, приет от Конгреса през 2005 г., за локализиране на 90 процента от близките до Земята астероиди, които са с диаметър 460 фута или по-големи.

„Последните ни оценки казват около 80 процента“, каза д-р Ивезич. „С THOR може би можем да го увеличим до 90 процента.“

Източник: nytimes.com