Може ли гигантски чадър в открития космос да помогне за решаването на климатичната криза?
Снимка: nytimes.com
New York Times | 2024-02-02 | 13:25:50

Стигна се дотук. Тъй като Земята е в най-горещата си точка в записаната история и хората далеч не правят достатъчно, за да спрат нейното прегряване, малък, но нарастващ брой астрономи и физици предлагат потенциално решение, което може да е изскочило от страниците на научната фантастика: еквивалентът на гигантски плажен чадър, носещ се в космоса.

Идеята е да се създаде огромен сенник и да се изпрати до далечна точка между Земята и слънцето, за да блокира малък но решаващо количество слънчева радиация, достатъчно, за да се противопостави на глобалното затопляне. Учените са изчислили, че ако се блокират само 2 процента от слънчевата радиация, това би било достатъчно, за да охлади планетата с 1,5 градуса по Целзий или 2,7 по Фаренхайт и да запази Земята в границите на управляемия климат.

Идеята е в периферията на разговорите за климатичните решения от години. Но с влошаването на климатичната криза интересът към слънчевите щитове набира скорост, като все повече изследователи предлагат вариации. Има дори фондация, посветена на насърчаването на слънчеви щитове.

Неотдавнашно проучване, ръководено от Университета на Юта, изследва разпръскването на прах дълбоко в космоса, докато екип от Масачузетския технологичен институт обмисля създаването на щит, направен от „космически мехурчета“. Миналото лято Ищван Сапуди, астроном от Института по астрономия към Хавайския университет, публикува статия, в която се предлага привързване на голям слънчев щит към преработен астероид.

представи предложението си за отклоняващ слънчев щит в Националната академия на науките и по-късно спечели грант от Института за напреднали концепции на НАСА, за да продължи изследванията си. Той предложи да се пуснат трилиони много леки космически кораби в L1, като се използва прозрачен филм и технология за управление, която ще попречи на устройствата да се отклонят от орбита.

„Сякаш току-що сте превърнали наклонете се към слънцето,” каза д-р Ейнджъл, „и няма да се забърквате с атмосферата.”

Идеята за сенника има своите критици, сред които Сузане Баур , докторант, който се фокусира върху моделирането на модификация на слънчевата радиация в Европейския център за изследване и напреднало обучение в областта на научните изчисления във Франция. Сенникът би бил астрономически скъп и не би могъл да бъде въведен навреме предвид скоростта на глобалното затопляне, каза тя. В допълнение, слънчева буря или сблъсък с разсеяни космически скали може да повреди щита, което да доведе до внезапно, бързо затопляне с катастрофални последици, каза г-жа Баур.

Време и пари ще бъдат по-добре изразходвани за работа за намаляване на емисиите на парникови газове и премахване на въглероден диоксид от атмосферата, каза тя, като малка част от изследванията са посветени на „по-жизнеспособни и рентабилни“ идеи за слънчево геоинженерство.

Но привържениците на сенниците казват, че на този етап намаляването на емисиите на парникови газове няма да стигне достатъчно далеч, за да облекчи климатичния хаос, че премахването на въглеродния диоксид се оказа изключително трудно за реализиране и че всяко потенциално решение трябва да бъде проучено.

Един напълно работещ сенник трябва да бъде издръжлив и обратим, каза д-р Сапуди. В предложената от него конструкция той каза, че 99 процента от теглото му ще идва от астероида, което ще помогне за компенсиране на разходите. Все още вероятно ще носи цена от трилиони долари, сума, която е много по-малка от изразходваната за военни оръжия, каза той.

„Спасяването на Земята и да се откажеш от 10 процента от оръжията си, за да унищожиш неща, всъщност е доста добра сделка в моята книга,” каза д-р Сапуди.

Той посочи Тесла като пример за идея, която някога изглеждаше изключително амбициозна, но в рамките на 20 години след основаването си се превърна в най-добрия производител на електрически превозни средства в света.

Морган Гудуин, изпълнителен директор на Planetary Sunshade Foundation, организация с нестопанска цел организация, каза, че една от причините сенниците да не са спечелили толкова голяма популярност е, че изследователите на климата са се фокусирали, съвсем естествено, върху това, което се случва в земната атмосфера, а не в космоса.

Но намаляващите разходи за космически изстрелвания и инвестициите в космическа индустриална икономика разшириха възможностите, каза г-н Гудуин. Фондацията предлага да се използват суровини от космоса и да се изстрелват кораби за слънчеви сенници в L1 от Луната, което би струвало много по-малко от излитането от Земята.

„Ние мислим, че като идеята за чадърите стане по-разбрана от хората, занимаващи се с климата, това ще бъде доста очевидна част от дискусията,” каза г-н Гудуин, който е и старши директор в анджелиския клон на Sierra Club.

Моделът Technion включва закрепване на леки слънчеви платна към малък сателит, изпратен до L1. Техният прототип ще се движи напред-назад между L1 и друга точка на равновесие, като платното ще се накланя между сочещо към слънцето и перпендикулярно на него, движейки се като летва на венецианска щора. Това би помогнало за поддържането на сателита стабилен и би премахнало необходимостта от задвижваща система, каза д-р Розен.

Д-р. Розен каза, че екипът все още е във фаза на предпроектиране, но може да пусне прототип в рамките на три години след осигуряване на средства. Той изчисли, че версия в пълен размер ще струва трилиони (раздел „за света да вземе, а не за една страна“, каза той), но ще намали температурата на Земята с 1,5 по Целзий в рамките на две години.

„Ние от Технион няма да спасим планетата“, каза д-р Розен. „Но ние ще покажем, че може да се направи.“

Източник: nytimes.com