Учени твърдят, че ДНК от плодови прилепи „супергерои“ с „високо съдържание на захар“ може да е ключът към лечението на диабета
Снимка: thesun.co.uk
The Sun | 2024-01-11 | 16:17:04

Плодовите прилепи „СУПЕРГЕРОЙ“ може да е ключът към лечението на диабета, твърдят учени.

Докато диета с високо съдържание на захар за хората може да доведе до диабет, затлъстяване и дори рак, плодовите прилепи оцеляват и дори процъфтяват, като ядат до два пъти повече от телесното си тегло сладки плодове всеки ден.

Те се хранят със сладки неща в продължение на четири часа всеки ден, преди да спят още 20.

Екип от Калифорнийския университет в Сан Франциско се зае да открие как тези прилепи супергерои са еволюирали, за да консумират толкова много захар и дали това умение може да се прехвърли на хора с диабет.

Д-р Надав Ахитув, директор на Института за човешка генетика на UCSF и съавтор на статията, каза: „За мен прилепите са като супергерои, всеки от които притежава невероятна суперсила, независимо дали е ехолокация, летене, кръвосмучене без коагулация или ядене на плодове и без диабет.

„При диабет човешкото тяло не може да произвежда или открива инсулин, което води до проблеми с контролирането на кръвната захар.

„Но плодовите прилепи имат генетична система, която контролира безпроблемно кръвната захар. Бихме искали да се поучим от тази система, за да създаваме по-добри терапии за хората, които отчитат инсулин или захар.

„Този ​​вид работа е само началото.“

За да открие как точно тези прилепи преяждат със захар без последствия, екипът на д-р Ахитув се фокусира върху това как панкреасът на прилепа – който контролира кръвната захар – и неговите бъбреци са еволюирали.

Те откриха, че панкреасът на плодовия прилеп има допълнителни клетки, произвеждащи инсулин, и генетични промени, които му помагат да преработи това огромно количество захар, докато бъбреците им са се адаптирали да задържат електролити.

Асистент професор Уей Гордън добави: „Дори малки промени в отделни букви от ДНК правят тази диета жизнеспособна за плодови прилепи.

„Трябва да разберем метаболизма с високо съдържание на захар като този, за да постигнем напредък, помагайки на всеки трима американци, които са в преддиабет.“

За да получи своите резултати, публикувани в Nature Communications, екипът си сътрудничи с учени от различни институции, вариращи от университета Йонсей в Корея до Американския музей по естествена история в Ню Йорк.

За да намерят адаптации, те сравняват ямайския плодов прилеп с големия кафяв прилеп, който яде само насекоми.

Те откриха, че ДНК-то на плодовия прилеп е еволюирало, за да включва и изключва подходящите гени за метаболизма на плодовете.

Д-р Гордън каза: „Организацията на ДНК около гените на инсулина и глюкагона е много ясно различна между двата вида прилепи.

„ДНК около гените се смяташе за „боклук“, но нашите данни показват, че тази регулаторна ДНК вероятно помага на плодните прилепи да реагират на внезапни увеличения или понижения на кръвната захар.

„Забележително е да се отдръпнем от моделни организми, като лабораторната мишка, и да открием възможни решения за кризи в човешкото здраве в природата

„Прилепите са го разбрали и всичко е в тяхното ДНК, резултат от естествен подбор.“

Изчислено е, че 4,3 милиона британци имат диабет, докато 850 000 души може да живеят с недиагностицирано заболяване, според Diabetes UK.

Източник: thesun.co.uk